Färjekollisionen: Drabbade får inget skadestånd

Göran Pettersson var en av de sju som skadades svårast när Gotlandsfärjorna kolliderade.

Visby2011-06-03 04:00

 Nu blir han utan skadestånd, eftersom kaptenen friats från brottsmisstanke.

- Vad ska man säga. Jag önskar bara att jag blir frisk, säger Göran Pettersson.

Den 21 juli för ett par år sedan kolliderade snabbfärjan HSC Gotlandia II och m/s Gotland med varandra utanför Nynäshamn. 33 personer skadades och snabbfärjan var länge tagen ur trafiken.

Direkt efter olyckan togs kaptenen på snabbfärjan ur tjänst och fick inte förlängt kontrakt. När haverikommissionen nästan ett år efter olyckan kom med sin rapport ansåg den inte att det fanns en enda orsak bakom olyckan, istället var det flera av varandra oberoende orsaker.

Det hindrade dock inte kammaråklagare Stefan Creutz från att väcka åtal mot snabbfärjans kapten i våras. Vårdslöshet i sjötrafik och vållande till kroppsskada var åtalspunkterna när rättegången avgjordes vid Stockholms tingsrätt under två dagar i förra veckan. Och i onsdags kom alltså domen. Sjödomstolen anser inte att det går att bevisa att befälhavaren brustit i sitt yrkesutövande och kan klandras för kollisionen. Därmed kan han inte heller bli skyldig för vållande till kroppsskada. Sju personer hade krävt skadestånd av befälhavaren, men de får alltså ingenting.

Göran Pettersson från Gotland är en av dem. Så sent som för en dryg månad sedan tvingades han operera sig på grund av olyckan.

- Det är axlarna som är inte är bra än. När den här har läckt nu ska jag operera nästa. Nu är jag sjukskriven på heltid till mitten av juni. Sedan får vi se.

- Jag vet inte vad jag hade hoppats på egentligen. Men jag tror inte att det slutar här, säger Göran Pettersson.


Oaktsamt
I den tolv sidor långa domen förklarar Sjödomstolen noga sitt tankesätt och funderingar om befälhavaren kan anses skyldig eller inte.

Sjödomstolen anser inte att kaptenen brustit i gott sjömanskap eller handlat oaktsamt. Den har inte funnit någon bevisning som talar för det.

Kaptenen själv sa under rättegången att han trodde att olyckan kunde bero på någon form av radarfel, vilket en annan befälhavare ombord också vittnade om precis som kaptenen på m/s Gotland.


Överklaga?
Kammaråklagare Stefan Creutz läste domen direkt när den kom.

- Jag ska sätta mig ner i lugn och ro och gå igenom den. Först då kan jag säga om jag tänker överklaga eller inte.

Gotlands Allehanda har förgäves sökt både kaptenen och hans advokat, Peter J Lindskog, för en kommentar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om