Under höstlovet åker Johanna Jonsson tillsammans med sin man och två barn från hemmet i Fridhem hela vägen till Sydafrika, en resa som varit bokad sedan en tid tillbaka. Mycket tid lades ner på att planera och pussla ihop flygresorna, för att resan skulle bli så smidig som möjligt.
– När man gör en bokning och man bor där vi bor, ute på en ö, så är ju halva grejen nästan att försöka hitta något som passar ihop redan från start. Det var mycket därför vi valde att flyga med SAS, för att förbindelsen fram och tillbaka mellan Visby, Arlanda och Sydafrika fungerade väldigt bra för oss, säger Johanna Jonsson.
Men när SAS meddelade att de ställer in nästan alla sina turer mellan Visby och Arlanda under november och december, trillade ett meddelande ner i Johanna Jonssons mejlkorg.
– De har ställt in flyget hem till Visby från Arlanda. Sen har de bokat om oss på ett flyg som går två dagar tidigare, men då är vi ännu i Sydafrika, så det hjälper oss inte ett dugg tyvärr, säger Johanna Jonsson.
I mejlet gavs hon tre alternativ. Antingen gå med på ombokningen, boka om på egen hand eller begära pengarna tillbaka.
– Det lutar mot att boka om till ett flyg från Bromma eftersom de ännu går då. Men det blir ju en extra kostnad med taxi från Arlanda dit, och priserna på flyg lär vara dyrare nu än när vi bokade första gången, säger Johanna Jonsson.
Hon är väl medveten om att det finns värre problem i världen än att behöva planera om en flygresa hem, men konstaterar att det ändå är frustrerande när de lagt ner mycket tid på sin planering.
– Det blir väldigt omständligt, än mer i och med att vi bor på en ö. Vi var ju nöjda med att det skulle vara så smidigt, och så blir det krångligt i stället, säger Johanna Jonsson.
Framför allt har hon svårt att förstå hur ett flygbolag kan ställa in flyg och boka om passagerarna, utan att ha haft kontakt med de berörda innan.
– Personligen tycker jag det är helt sjukt att de kan få göra så här. Vi fick inte ens reda på varför flyget ställts in, säger Johanna Jonsson.