Han efterträder londonbaserade sonen Björn Nilsson som önskat sig befriad från styrelseuppdraget.
- Eric David Nilsson personifierar det moderna Gotlandsbolaget, sade stämmoordföranden, advokat Robert Ohlsson.
En rungande applåd blev gensvaret från stämmodeltagarna som fyllde Visby strands alla tillgängliga sittplatser och några stående därtill.
Med 816 anmälda satte årsstämman rekord i antalet deltagare som förutom årsmötesförhandlingar fick på lunch på Wisby strand.
- 2011, det 147-e verksamhetsåret i Rederi AB Gotland, blev ett år både med- och motgång. Men 57 miljoner kronor i koncernens resultaträkning är ett acceptabelt resultat, sade Håkan Johansson, vd sedan årsskiftet.
Till pluskontot noterade han också verksamhetens anpassning till en föränderlig värld, låg skuldsättning och god likviditet. Det ger både motstånds- och handlingskraft, slog han fast.
För aktieägarna väntar lägre utdelning med 3 kronor och 90 öre i utdelning per fjolårsaktie vilket nu innebär nio miljoner kronor i utdelning.
För styrelseordförande väntar däremot en höjd ersättning för året. Jan-Eric Nilssons arvode höjs till 350 000 kronor plus 550 000 kronor i ersättning för merarbete och till detta en pensionsersättning på 600 000 kronor.
- Jan-Eric Nilsson kommer att arbeta för bolaget som anställd och balansera krafterna sjöfartspolitiskt inför upphandlingen av Gotlandstrafiken, kommenterade vice ordförande Björn Wolrath, ledamot i styrelsen sedan 1997.
Mad en sjöfartshistorisk tillbakablick genom årtusenden landade Jan-Eric Nilsson i sitt tal på frågan om Gotlandstrafikens framtid.
- Få tänker på att ön har över 28 000 hushåll, 26 000 arbetstillfällen och 8 000 företag. Allt till alla dessa måste levereras och tas emot just in time med båt och flyg.
Han pekade på att det brutto handlar om 15 miljarder kronor för Gotlandstrafiken, med flyg och båt, och hur de miljarderna ska förvaltas.
- Om Gotlandstrafiken ändras så kan den utarmas, klargjorde Jan-Eric Nilsson och lyfte fram de intensiva förberedelser som pågår inför nästa generations Gotlandstrafik.