November 2019 förbereddes den aktuella vägsträckan, cirka 50 meter, för trådlös laddning av tung lastbil och flygbuss. Nu ska systemet testas under en vecka med en speciell lastbil.
Måndag 9 mars, från klockan 08, stängs ena körfältet av, i riktning mot Visby. Trafiken kommer att dirigeras med hjälp av trafikljus. Vägen beräknas öppna för trafik under kvällen måndagen efter, 16 mars.
– Vi kommer att köra med lastbilen sakta fram och tillbaka för att se att den laddar och att alla delar av systemet fungerar. Vi har testat i labb och verifierat att det fungerar, men vi vill testa på väg under kontrollerade former innan vi provar på allmän väg, säger Håkan Sundelin, projektledare.
Totalt ska Smartroad Gotland anlägga cirka 1,6 kilometer, fördelat på tre sektioner, mellan flygplatsen och centrala Visby.
– Det är för att fånga olika typer av trafiksituationer. Vi har utfart från en rondell, som gör att fordonen väljer olika spår. Sedan har vi utfarten från flyget, där fordonen står stilla lite längre, medan den sträckan där vi håller på nu kan mer betraktas som en högfartssträcka. Det blir olika typer av laddningar.
Nu kommer alltså lastbilen att testa vägen i låg fart, men i april planeras ytterligare en testperiod.
– Då planerar vi att stänga av en längre sträcka i samarbete med polisen för att kunna köra i motorvägsfart för lastbil, alltså 80 kilometer i timmen, för att testa att det fungerar oavsett hastighet.
I maj fortsätter anläggningsarbetet med att förlänga den första sektionen på Lummeundsväg till totalt 500 meter, i två riktningar. Sektion två och tre ska påbörjas under hösten, vilka omfattar 200 meter från flygplatsen fram till Lummelundsväg, samt 200 meter på Kung Magnus väg, från Norrgattrondellen mot centrum.