Eleverna byggde en allmogebåt på slöjden

Orionskolans niondeklassare ägnade läsårets alla slöjdtimmar åt ett gemensamt projekt. På tisdag är det dags att sjösätta den tjärdoftande skapelsen.

Foto: Privat

Visby2017-06-08 07:00

Olivia Hoy, Simon Roslin och Lin Palm visar stolt upp den lilla båt de byggt tillsammans med de övriga eleverna i nian, Morris Lindén, Freja Sharr, Elara Sjögren, Amanda Krantz och Noah Arman. Klassen är inte större, och hela läsårets slöjdtimmar användes till att bygga flatäsken.

– Det blev lite körigt på slutet. Det var mycket kvar på båten och samtidigt skulle vi hinna med klassresa och nationella prov, berättar Kalle Edeus som är både rektor och slöjdlärare, och som tidigare även byggt båtar.

Det var Kalle som föreslog att klassen skulle ägna slöjdlektionerna åt båtbygge. Med ett sådant projekt skulle man på samma gång klara av alla de moment som läroplanen säger ska ingå slöjdämnet i årskurs nio.

– Eleverna ska bland annat lära sig formge och foga samman saker, lära sig om slöjdkultur och om miljöanpassning, säger han.

– Den här båten är gammal gotländsk design, påpekar Olivia.

Att bygga en båt innehåller flera skiftande moment.

– Att sätta dit kopparnitarna till bordläggningen var roligast, tycker Olivia Hoy.

– Jag tyckte basning var kul. Då värmer man bräderna för att kunna böja dem. Vi stod vi ute på gården och la dem i varmt vatten, sedan fick vi springa in med dem innan de hann kallna, berättar Simon Roslin.

Flatäske är en gotländsk allmogebåt anpassad för grunda vatten, till exempel myrar, träsk eller åar. Man tar sig fram antingen med åror eller genom att staka.

Båten ska vara lätt så att man enkelt kan bära den med sig. Den modell Orionskolan byggt är något mindre än vanligt, vilket förklaras med att skolans har sin slöjdsal i källaren. Den når man via en trappa. Flatäsken byggdes i slöjdsalen och för att kunna få upp den behövde modellen krympas något.

Häromdagen var det dags att bära upp båten från källaren för att placera den i ett skjul på gården. Flatäsken har därefter slutbehandlats med en blandning av linolja, tjära och terpentin, så kallad roslagsmaghogny.

– Hela skolan hade luktat tjära om båten hade varit kvar i slöjdsalen, så det fick vi göra i skjulet, säger Kalle Edeus.

På tisdag ska flatäsken döpas och sjösättas. Ännu är det inte bestämt var det kommer att ske.

Därefter ska båten säljas, nödvändigt bland annat för att finansiera skolresan man redan varit på. I början av maj reste klassen till Barcelona.

Kalle Edeus är nöjd, både med båtens utseende och hur byggande passat in i läroplanen. Det är redan bestämt att ett nytt båtbygge startar i höst.

– Åttorna har följt bygget med stort intresse, och de verkar rejält peppade, säger Kalle.

Slöjd i läroplanen åk 9

Eleven ska kunna formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ. I arbetet ska eleven kunna använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. Utifrån syfte, kvalitets- och miljöaspekter ska eleven välja tillvägagångssätt och ge välutvecklade motiveringar till sina val. Eleven ska i slöjdarbetet kunna utveckla idéer och dessutom pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.

Dessutom ska eleven kunna tolka slöjdföremåls uttryck och ge kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.

Fakta: Skolverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om