"Tanken på att jag ska till skolan ger mig panik"

Oro, ångest, sömnproblem och panikkänslor. Det är några av orden som beskriver hur flera gymnasieelever känner när de befinner sig i skolans lokaler under pandemin.

"Det känns som att man är tråkig och jobbig när man säger ifrån. Men det spelar ingen roll, för det handlar ju om folks liv", säger Noorah Gahnström. Bilden är tagen i Wisbygymnasiets matsal den 23 mars.

"Det känns som att man är tråkig och jobbig när man säger ifrån. Men det spelar ingen roll, för det handlar ju om folks liv", säger Noorah Gahnström. Bilden är tagen i Wisbygymnasiets matsal den 23 mars.

Foto: Privat

Visby2021-04-20 06:10

Under pandemin har det pratats mycket om hur distansundervisningen påverkat elevernas psykiska hälsa negativt. Men det finns också en annan sida av myntet, och den framgick i en insändare som några gymnasieelever skrev förra veckan:

"Den psykiska ohälsan drabbas lika hårt när man som elev ständigt känner oro och ångest över att när som helst kunna bli smittad för att vissa elever inte förstår att fester och andra sammankomster inte är något man kan ägna sig åt i dagens pandemi", skriver de bland annat.

Tre personer som märkt av hur deras psykiska hälsa försämrats i och med återgången till fysiska lektioner är Noorah Gahnström, Tuva Andersson och Amanda Glansholm.

Just nu har de dock distansundervisning. Noorah har själv valt att vara hemma, trots rektorernas avrådan men med lärarnas stöd. Tuva och Amanda i sin tur blev hemskickade förra veckan efter flera bekräftade fall av covid-19 i deras respektive klasser.

– Jag får jättemycket ångest av att gå till skolan. Dels för att jag har personer i min familj som jag inte vill ska bli sjuka, sedan vill inte jag heller bli sjuk eftersom det är fler unga som blir svårt sjuka nu, säger Noorah.

– Jag får ångest när jag går till skolan, för jag vet att vi inte kan hålla avstånd. Vi är mer än 30 personer i klassen, det är hopplöst, säger Tuva.

För Amandas del har ångesten utvecklats till panikkänslor.

– Tanken på att jag ska gå till skolan dagen efter ger mig panik på kvällarna. När jag varit i skolan har jag låtit bli att äta i matsalen, för det går inte att hålla avstånd där, säger hon.

Amanda lider av både diabetes och astma. Dessutom medicineras hon för högt blodtryck. Vintern innan pandemins utbrott blev hon inlagd på lasarettet efter en förkylning som gjorde att hon fick svårt att andas.

– Det är det som gör mig rädd, eftersom covid kan sätta sig på lungorna.

Ändå har du inte fått plugga på distans?

– Nej. Eller, de har börjat diskutera det nu. Men jag har länge sagt till att jag inte klarar det här psykiskt. Nu har jag börjat få sömnsvårigheter, det har aldrig varit ett problem innan. Ska det behöva gå så långt innan någon tar tag i det?

Tuva håller med sin vän:

– Det är ju också fel att det är du som måste ta tag i det.

När ångesten har lagt sig växer en känsla av ilska bland de tre tjejerna.

– Jag blir så himla arg över att rektorerna inte lyssnar på oss. Jag har skrivit till rektorn och berättat hur det känns att vara i skolan när andra elever festar, och vi som sköter oss riskerar av smittas av dem. Det känns som att de bara sopar det under mattan, för de gör ju ingenting, säger Noorah.

Hon är dock noga med att poängtera att lärarna gör vad de kan.

– Vi förstår att de inte både kan ha distans- och närundervisning samtidigt, det blir dubbelt så mycket arbete.

Enligt Noorah, Tuva och Amanda hade en lösning kunnat vara att läraren håller i undervisningen på distans och att de elever som vill sitter hemma, och de elever som vill befinna sig i skolan gör det.

– Vi förstår ju så klart dem också, som inte vill ha distans. Det jobbiga är att vi inte har något val, säger Amanda och fortsätter:

– Jag träffar inte ens min familj eftersom jag inte bor hemma och inte vill smitta dem. Men jag ska umgås med 29 personer i klassen. Det känns fel.

Luis Barnes, biträdande rektor på Wisbygymnasiet, beklagar att det finns elever som mår psykiskt dåligt över att vara i skolan.

– Vi kan naturligtvis inte ta ifrån deras känslor, deras känslor är berättigade. Vi som skola försöker anpassa hela vår verksamhet, men det är inte lätt.

Vad gör ni för de här eleverna, som mår dåligt av att vara på fysiska lektioner?

– Vi försöker skapa de bästa förutsättningarna för att de inte ska må så. Att vi har två olika lokaler att bedriva undervisning i är en åtgärd, säger Luis Barnes.

Om man ändå känner ångest, trots era åtgärder, har den eleven rätt att ha distansundervisning då?

– Nej, att ha distansundervisning på grund av oro är inte möjligt. Vi uppmanar de eleverna som känner så att ha en direktkontakt med respektive biträdande rektor.

I juni tar Noorah, Tuva och Amanda studenten. Av tre års gymnasiestudier har nästan hälften skett mer eller mindre på distans.

– Det känns som att man tar en dag i taget. Om det inte vore för pandemin hade jag varit gladare och sett fram emot studenten. Det gör jag inte nu, säger Tuva.

– Nej, jag kommer inte vilja fira studenten om situationen är som den är nu, säger Noorah.

Distansundervisning

Folkhälsomyndighetens nationella rekommendation om delvis fjärr- och distansundervisning för gymnasieskolan upphörde att gälla den 1 april 2021.

Nu är det upp till varje huvudman att planera hur undervisningen ska bedrivas. Det finns fortsatt möjligheter att anpassa planeringen utifrån den situation som råder lokalt och regionalt.

Enligt Folkhälsomyndigheten tyder mycket på att ungas psykiska hälsa har påverkats negativt under pandemin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!