Tidningen Chef har uppmärksammat flera personer under parollen Sveriges modigaste chef. Där lyfts Gotland och Markus Wahlgren, butikschef på Stora Coop i Visby, fram.
En viktig orsak till är att vara ja-sägare, tror 47-åringen.
– Att vara modig och ödmjuk krävs om man ska vara en modern chef, det är så jag tror man blir framtidens ledare. Hemligheten i det här fallet är nog att våga göra saker som de andra inte riktigt gör. Att säga nej till saker som andra livsmedelsbutiker säger ja till. Att våga stå för något man brinner för, och skita i vad konsekvenserna blir, säger Markus Wahlgren.
Många av de nytänkande greppen som Stora Coop tagit till de senaste åren har blivit omskrivna både i Sverige och utomlands. Den svinnsmarta maskinen "Håkan" som förvandlar utgångna livsmedel till mull och växtnäring, sprittillverkning av överbliven potatis och mjöl, samt containern där butiken producerar sina egna kryddor och sallader genom hydroponisk odling är bara några initiativ.
Markus Wahlgren framhåller samarbetet med den kreativa grupp i butiken, som fått väldigt fria händer.
– Vi är nog den enda Coopbutiken i landet som har en sån grupp. De hittar på nästa vara, de gör batikkläder, ger ut skivor och målar egna skyltar.
Att chefen ”sagt ja till allt” har dock inte alltid varit uppskattat av Coop centralt.
– Nej, det har blivit liv om en del saker, främst i början. Att helt ta bort det utländska köttet var en sådan sak, att ta bort plastpåsarna i kassan en annan. Och bara det att enbart ha gotländsk honung i butiken, då ansågs vi bråka med de varumärken vår kedja står för. Men vi har helt enkelt valt att följa vad gotländska konsumenter vill köpa, säger Markus Wahlgren.
Genom åren har han börjat kallas ”dåren på Gotland” inom Coop Sverige, bland annat då företag som Microsoft och Amazon hört av sig med idéer de vill testa.
– Flera företag har kontaktat Coops innovationsavdelning med förslag, och då har de sagt "vi orkar inte, men ring dåren på Gotland, för han säger säkert ja". Då ringer de mig.
Senaste idén som den modige chefen sagt ja till är att det inom musikkretsar högt hajpade varumärket Teenage Engineering tas in i sortimentet och får sälja syntar bland LP-skivorna på Stora Coop.
– Det är ett kvitto på hur modig Markus är. Det var de som headhuntade oss och ville sälja sina instrument här. De samarbetar tätt med märken som Acne och Weekday, men nu har de valt att synas i en matbutik i Visby, vilket är både logiskt och obeskrivligt bisarrt, säger Martin Kristensen, kreativ chef på Stora Coop.