Bryggeriet byter vd igen – tredje på ett år: ”Fick växtvärk”

Till följd av ”växtvärk” hos Barlingbo bryggeri har det nyligen skett rockader i företagets ledning, då styrelseordföranden Thord Hallengren har klivit in i vd-rollen. Han beskriver en spännande framtid med mycket i startgroparna för företaget.
– Vi har en fantastisk framtidsresa på gång, säger Thord Hallengren.  

Barlingbo bryggeri och dess nya vd Thord Hallengren siktar på att ta stadiga steg framåt under 2025.

Barlingbo bryggeri och dess nya vd Thord Hallengren siktar på att ta stadiga steg framåt under 2025.

Foto: Jonas Bäckström Thurgren

Visby2025-04-28 05:00

Det har under en tid varit hög omsättning på Barlingbo bryggeris vd-post. Sedan några veckor tillbaka är Thord Hallengren ny vd, han blev därmed den tredje vd:n på ett drygt år. Hallengren sitter sedan 2024 som ordförande i bryggeriets styrelse. Vd-rollen togs över närmast från Jonny Warg, som grundade bryggeriet 2013 tillsammans med bryggmästaren Niklas Gustafsson. 

– Jag hoppade in som vd efter den andra vd:n som gick in i väggen för ett år sedan. Men jag har bara varit temporärt, det var en nödlösning för att lösa situationen som var då. Nu har vi gjort den här ändringen för att få styrsel på det. Jag kan inte hålla i allt, det blir för mycket helt enkelt, säger Jonny Warg.

– I samma veva som jag tillträdde som ordförande så entledigade jag den dåvarande vd:n på grund av hälsoskäl. Då klev Jonny in istället. Men Jonny kände att tiden inte räckte till för både VD rollen och med att fortsätta med den aktiva rollen i den dagliga driften. Mot bakgrund av det så tog jag för fyra veckor sedan ett beslut om att entlediga honom från tjänsten och att jag kliver in som tillförordnad vd fram till bolagsstämman. Om jag har aktieägarnas förtroende på stämman så kommer jag att fortsätta som vd tillsvidare och kliva av som styrelseordförande, säger Thord Hallengren. 

Thord Hallengren bor i Strängnäs, vd-rollen kommer dock inte innebära en flytt till Gotland, i alla fall inte i nuläget. 

– Jag pendlar till Gotland varannan vecka just nu. Tittar man på dagsläget så är det fortfarande Jonny och Niklas som kan det här allra bäst och de är ju på plats. Vi har mer eller mindre daglig kontakt, och de strategiska vd-delarna kan jag i mångt och mycket sköta även på distans.

Jonny Warg hoppade temporärt in som vd under en period. ”Det var en nödlösning för att lösa situationen som var då”, säger han.
Jonny Warg hoppade temporärt in som vd under en period. ”Det var en nödlösning för att lösa situationen som var då”, säger han.
Lokalen på Artillerigatan i Visby är cirka 380 kvadratmeter stor, något som behöver fördubblas, menar Thord Hallengren.
Lokalen på Artillerigatan i Visby är cirka 380 kvadratmeter stor, något som behöver fördubblas, menar Thord Hallengren.
Tobias Johansson är bryggare Barlingbo bryggeri.
Tobias Johansson är bryggare Barlingbo bryggeri.

Har det varit en rörig tid för företaget?

– Jag ser det som att bryggeriet fick växtvärk, man växte väldigt snabbt på väldigt kort tid och alla delar hängde inte med i samma takt. Det är lite skillnad att gå från ett garage- och hobbyföretag och plötsligt bli ett etablerat bolag, det kräver mycket. Båda grundarna har gjort ett fantastiskt jobb under alla år men till slut kan det krävas förändring. 

Han tillstår att vissa kulturkrockar uppstått, men att de varit fullt hanterliga.  

– Det behöver jag inte sticka under stolen med. Det är egentligen fullt naturligt när man har varit van att jobba utifrån ett visst sätt och helt plötsligt kommer det nya direktiv på hur man kan göra för att förbättra både ekonomi och produktion. 2024 var ett litet glapp egentligen, där bolaget försökte forma sig för att bli ett mer etablerat bolag. Vi har i dag en omsättning på runt 18 miljoner kronor och vi har produkter som gör ett fantastiskt lyft, såsom Galgbacken på burk. 

IPA:n Galgbacken är bryggeriets storsäljare.

– Vi trodde att vi skulle tappa på glassidan, vilket vi har gjort, men vi har fått 60 procent nya kunder som köper Galgbacken på burk. Så det vi tappade på glas har vi med råge tagit igen på burk. 

Det låter som att läget är ljust? 

– Definitivt, det finns en jättestor framtid för Barlingbo bryggeri och vi tror väldigt mycket på det här. Målsättningen nu är att stabilisera bryggeriet på alla benen. Och bland svenska bryggerier ligger vi på topp 10-listan i Sverige när det gäller försäljning, bland jättar som Carlsberg, Spendrups, Åbro och så vidare, säger Thord Hallengren.

Lokalerna börjar bli trånga och Barlingbo bryggeri har sedan förra året letat efter nya.
Lokalerna börjar bli trånga och Barlingbo bryggeri har sedan förra året letat efter nya.
Bryggmästaren Niklas Gustafsson var med och startade bryggeriet år 2013.
Bryggmästaren Niklas Gustafsson var med och startade bryggeriet år 2013.

En återupptagen satsning på alkoholfria drycker stundar också.

– Det hade vi en paus på under 2024. Det är både alkoholfri öl och läskedrycker. 

Ett nytt samarbete med en partner avseende lagerhållning, distribution och försäljning av de alkoholfria dryckerna är nära och beräknas komma igång under maj månad.

– Vi är inte helt klara så jag kan tyvärr inte idag uttala mig om vem det är, men det är nära förestående. De har täckning på 90-95 procent av Gotland, det är väldigt positivt att komma igång med det alkoholfria delen igen lagom till sommaren. 

Han fortsätter:

– Det alkoholfria fick stå åt sidan på grund av att vi var tvungna att koncentrera oss på produktionen av Galgbacken på burk, vilket krävde att vi byggde om produktionslinorna för tappning. Vi fick göra omprioriteringar helt enkelt.

Omprioriteringar som delvis beror på att Barlingbo har blivit trångbodda i lokalen på A7-området. 

– Vi ser ett behov av en större lokal, vilket vi började titta på redan under 2024 men det har varit svårt. 

Lokalen på Artillerigatan i Visby är cirka 380 kvadratmeter stor. Bryggeriet behöver snarast möjligt mer än fördubbla den ytan.

– Just nu begränsas vi. I dagsläget skulle vi behöva runt 850 kvadratmeter, men på sikt behöver vi definitivt runt 1200 kvadratmeter.

Jag ser det som att bryggeriet fick växtvärk, man växte väldigt snabbt på väldigt kort tid och alla delar hängde inte med i samma takt, säger Thord Hallengren om den turbulenta tiden som bryggeriet haft.
Jag ser det som att bryggeriet fick växtvärk, man växte väldigt snabbt på väldigt kort tid och alla delar hängde inte med i samma takt, säger Thord Hallengren om den turbulenta tiden som bryggeriet haft.
Jonny Warg och Niklas Gustafsson på Barlingbo bryggeri.
Jonny Warg och Niklas Gustafsson på Barlingbo bryggeri.

Thord Hallengren betonar även betydelsen av att bryggeriet hänger med i tidens anda.

– Statistik från branschorganisationen Sveriges Bryggerier visar att alkoholfritt har ökat med 700 procent senaste tio åren. Vi kan inte bara tillverka alkoholprodukter, vi måste också titta på den nuvarande generationen och deras dryckesbehov.  Bland annat tittar vi nu även på att göra en alkoholfri lager, säger Thord Hallengren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!