Bro över vallgraven utanför Söderport i dagen

Nyligen hittades brofästena vid grävningarna utanför Söderport. Det är drygt 100 år sedan den medeltida bron över vallgraven senast såg dagens ljus.
– Väldigt spännande, säger arkeolog Karin Stenström om fyndet.

Ett av två bevarade fästen visar hur man på medeltiden konstruerade bron över vallgraven. Ovanpå en ram av sten fanns en träkonstruktion som nu är borta.

Ett av två bevarade fästen visar hur man på medeltiden konstruerade bron över vallgraven. Ovanpå en ram av sten fanns en träkonstruktion som nu är borta.

Foto: Henrik Radhe

Visby2025-03-19 05:10

Grävarbetena för nya VA-ledningar från rondellen på söder till Södertorg har pågått sedan i september. Förra veckan nådde arbetslaget jordlagren där resterna av en medeltida stenkonstruktion kom i dagen, strax utanför Söderport.

– Eftersom vi visste att de fanns där gick vi varsamt fram, säger Karin Stenström, arkeolog vid Gotlands museum.

Under medeltiden, 1200- och 1300-talen när bron byggdes, förband den porten och Södertorg innanför muren över en vallgrav med marknivån utanför.

– Precis som runt större delen av stan, säger Karin Stenström och jämför med de broar som än i dag finns kvar på den norra sidan av muren, vid bland annat Göransporten.

Dagens arbetslag drar nya ledningar, i samband med det gjordes fynden av de båda brofästena som nu mätts in och dokumenterats av arkeologen Karin Stenström.
Dagens arbetslag drar nya ledningar, i samband med det gjordes fynden av de båda brofästena som nu mätts in och dokumenterats av arkeologen Karin Stenström.

På 1920-talet drogs de första VA-ledningarna in genom Söderport. Då förstördes själva brospannen. Det som nu kommit i dagen är brofästena, murade av tjocka kalkstenar.

– Det är väldigt spännande, och alltid kul när man får fram lämningar från medeltiden. Särskilt när de inte har varit framme på så länge, säger Karin Stenström och berättar om blandade känslor: Glädje över att kunna mäta in och fotografera dem, men också en viss sorg över att brospannen är så förstörda.

Så här såg det ut vid grävningarna på 1920-talet. Då drogs de första ledningarna och i samband med det förstördes stora delar av brokonstruktionen utanför Söderport.
Så här såg det ut vid grävningarna på 1920-talet. Då drogs de första ledningarna och i samband med det förstördes stora delar av brokonstruktionen utanför Söderport.
Bron utanför Söderport som den såg ut vid grävningar året 1904.
Bron utanför Söderport som den såg ut vid grävningar året 1904.
Vallgraven kom till sedan man brutit stenen, broar förband portarna med marknivån runt omkring.
Vallgraven kom till sedan man brutit stenen, broar förband portarna med marknivån runt omkring.

En exakt datering av bron är i dag svår att göra.

– Det har legat en träanläggning som inte är bevarad ovanpå, som in en ram av sten. Eftersom det inte finns något trä bevarat går det inte att ta några prover, säger hon.

Ändå svindlar historiens vingslag över denna bro. Etter slaget i Mästerby tågade Valdemar Atterdag mot Visby söderifrån. Det kan ha varit just över bron vid Söderport som han red in.

– Absolut, det kan han ha gjort, säger Karin Stenström.

Även om man känt till att rester av en bro fanns utanför Söderport menar arkeolog Karin Stenström att det är häftigt att få chansen att dokumentera och se dem i dagen.
Även om man känt till att rester av en bro fanns utanför Söderport menar arkeolog Karin Stenström att det är häftigt att få chansen att dokumentera och se dem i dagen.
Sedan september har grävarbetet från rondellen på söder pågått. Just nu gräver man vid Söderport och till påsk är planen att allt ska vara färdigt.
Sedan september har grävarbetet från rondellen på söder pågått. Just nu gräver man vid Söderport och till påsk är planen att allt ska vara färdigt.

Vid grävningarna på 1920-talet fanns inte den teknik som används i dag. Med GPS och stor noggrannhet kan dagens arkeologer mäta in och ta reda på hur bron konstruerades.

– Vi har fått bättre kunskap om hur bron är uppbyggd, säger Karin Stenström och berättar att andra lösfynd är få, eftersom jordmassorna grävts runt tidigare.

De benrester från djur och keramikfragment man hittar får ligga kvar, liksom de båda brofästena som nu täcks över igen. 

Om några veckor är arbetena färdiga och Söderport öppen för trafik igen.

Stora stenblock användes under medeltiden för att mura upp de bärande brofästena. Sedan de dokumenterats och mätts in täcks de över igen.
Stora stenblock användes under medeltiden för att mura upp de bärande brofästena. Sedan de dokumenterats och mätts in täcks de över igen.
Eftersom området grävts upp tidigare är lösfynden få, benbitar och keramikrester hör dit. Här ses det ena brofästet innan det täcks över.
Eftersom området grävts upp tidigare är lösfynden få, benbitar och keramikrester hör dit. Här ses det ena brofästet innan det täcks över.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!