Bilförbudet: Den här bortförklaringen funkar inte

Till helgen åker de karaktäristiska stoppskyltarna upp vid portar och infarter till Visby innerstad. Men bilförbudet, som första gången ­infördes 1981, har inte samma ­effekt på trafiken nu som då.

Foto: Tommy Söderlund

Visby2018-06-12 13:53

Säkerligen är det så att sommarens bilförbud i innerstan har påverkan och är en grundläggande del av regleringen av trafik från stadskärnan under de största turistveckorna.

När reglerna infördes för över 35 år sedan, i början av 1980-talet, var den genomsnittliga trafikmängden innanför murarna mer än den tredubbla jämfört med dagens nivåer.

– Redan efter ett par år med förbudet – som i början såg lite olika ut från den ena sommaren till den andra – var vi nere i den mängd som vi fick i uppdrag att få ned det till, berättar Lennart Klintbom, trafikplanerare på Region Gotland.

Han talar i termen vecko­medeldygn och jämför dagens siffror med 1981, när förbudet infördes.

– Då var det 32 000 fordon per dygn. Vi skulle få ned det till 19 000, var målet. I dag ligger vi på strax under 10 000.

Ändå hörs klagoropen från olika håll med jämna mellanrum med synpunkter och förslag, som nyligen i fullmäktige, på bilfria zoner eller gator under sommaren.

Enligt Lennart Klintbom jobbar trafikenheten på regionen fortfarande mot samma uppdrag som det man fick för drygt 35 år sedan.

– Det är mycket bilar i stan trots bilförbudet, helt klart, men man får inte glömma att det är många behöriga bilar. Förutom taxibilar och liknande så kan du ju tänka dig alla leveranser till butiker och restauranger som ju är många fler sommartid. Det skapar förstås trafik – för att inte tala om renhållningen som har sina fordon.

Ett striktare bilförbud, likt det under Almedalsveckan, är inte aktuellt. Under de senaste åren är det dessutom en annan åtgärd som varit betydligt mer effektiv för att minska trafiken av motorfordon i innerstan under sommarveckorna.

– Det är P-avgifterna som bidragit, helt klart. För några år sedan infördes sommartaxan, med avgiftsbelagd parkering från första timmen, en vecka senare än förbudet mot fordonstrafik i innerstan. Det var först när p-avgifterna började gälla som vi såg en minskning i antalet bilar som körde in och ut, så det har varit ganska uppenbart vad det är som styr. Det är plånboken och inte nödvändigtvis förbudet, säger Lennart Klintbom.

Sommarens p-avgifter började gälla redan i går 11 juni. Enligt Lennart Klintbom skulle det visserligen vara praktiskt, i alla fall tydligt för allmänheten, om de nya taxorna infördes på exakt samma dag som tidigare nämnda bilförbud. Men p-avgiftssystemet har förändrats en hel del från år till år vilket gör det svårt att synkronisera. I år är det dock samma avgifter och regler som står på stans p-automater som i fjol.

– Det är bra om vi får ha det så här ett tag, det är inte bra att ändra hela tiden, säger Lennart Klintbom.

Förbudet infaller sedan en längre tid alltid under samma period varje sommar och på lördag är det dags igen.

Varje sommar utfärdar polisen cirka tio böter för otillåtet framförande av motor­fordon i innerstan. Roger Nyd vid Gotlandspolisen tror att mängden obehörig trafik i innerstan är stor.

– Det är väldigt svårt att bötfälla någon för det. Folk har lärt sig vissa knep vad man ska säga om man hamnar i en poliskontroll. Att man har varor som man inte kan bära hem, är en av de vanligaste förklaringarna.

Polisen gör cirka tio stickprovskontroller av förare under en sommar. I övrigt är bilförbudet inget prioriterat område från deras sida.

– Nej, utan vi lyssnar in vad regionen säger och de verkar nöjda med hur det ser ut, säger Roger Nyd.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om