Det rådde ubåtsväder under stora delar av tisdagen; vind och ösregn som gör vattenytan gropig, vilket underlättar när helst marinens är verksamt.
Vid kaj i Visby låg dock den svarta ubåten HMS Halland förtöjd, 60 meter lång, 1500 ton, 90 procent av fartygskroppen under ytan.
HMS Halland är en av tre Gotland-klassade ubåtar inom marinen, sjösatt 1996. De övriga är HMS Gotland och HMS Uppland. Dessutom finns två äldre ubåtar i drift.
Gotland och Uppland genomgår för närvarande halvtidsmodifiering i Karlskrona, då uppgraderas en mängd olika system för att ligga i fas med samtida krav vad gäller såväl teknik som hotbild.
Någon uppgradering av HMS Halland ryms inte inom gällande försvarsbeslut. I dagsläget är fartyget verksamt till 2021, därefter pension.
Jens Nykvist, chef för marinen, är diplomatisk med vad han anser om detta:
– Det vore ett klokt beslut att modifiera även henne, så kan jag säga.
Försvarsbeslut finns dock om två exemplar av nästa generations ubåtar, kallade A26, varav den första sjösätts 2021.
HMS Halland var på Visby-besök för att visa upp sig, vilket de ofta gör då de anländer svenska hamnar. Hur ofta hon verkligen är i våra farvatten har vi som är i land ingen aning om, men det är inte sällan.
Allt sker under fartygschef Calles ledning. Han kallar sig bara så. Calle. Utan efternamn. Det har med den ökade hotbilden runt Östersjön att göra, säger han.
– Vår uppgift är inhämtning att data, att lyssna och spela in, att hitta de fartygsrörelser som avviker från det normala, säger han.
Hotbilden har ökat, det är ingen hemlighet. Aktiviteterna i och kring Östersjön är fler än för bara några år sedan.
– Det är inte kalla kriget som kommit tillbaka, det är något nytt, vi ser ökad verksamhet från båda sidor, säger Jens Nykvist.
Marinens närvaro i vårt innanhav ska ha en krigsavhållande effekt. Men det är också viktigt att kunna bita ifrån, det har Sverige, menar Nykvist, genom såväl ubåtar som corvetter och minröjare.
När HMS Halland är i arbete går hon långsamt och tyst under ytan. De Gotland-klassade fartygen är än idag bland de bästa konventionella ubåtarna i världen vad gäller uthållighet, vapenverkan och smygförmåga.
Det kan ta tre veckor innan den skiftarbetande 35-personersbesättningen kommer åter i övervattensläge.
– Sveriges territorium sträcker sig 22 kilometer ut, ubåtens styrka är att kunna ligga långt ut utan att synas, säger Jens Nykvist.
Men marinen visar sig också, genom ytgående fartyg.
– Visar vi inte vår närvaro på havet fylls den platsen av andra. Uppgiften är att skapa tid för försvarets styrkor i land att kunna mobilisera om och när det behövs, säger Jens Nykvist, chef för marinen.