Gotlandsbolaget presenterade redan för två år sedan en vision som bygger på att kommande färjor drivs med flytande naturgas (LNG). Den 27 maj i år invigdes landets första LNG-terminal i Nynäshamn, och Gotlandsbolaget kom ett steg på visionsvägen.
Rederiets vd Jan-Eric Nilsson deltar i dag vid ett seminarium om gasdrift. Men något besked om generationsskifte kommer han inte att ge då.
- Vi har full handlingsberedskap. Alternativen ligger färdiga. Men nästa upphandling om gotlandstrafiken måste vara avslutad först innan vi beställer en ny färja.
Vid seminariet i dag kommer en studie om att bygga terminaler i fler svenska hamnar att presenteras. Studien pekar ut gotlandstrafiken som lämplig för gasdrift, men konstaterar samtidigt att förutsättningarna för att bygga en terminal i Visby är begränsade. Däremot lämpar sig Oskarshamn.
Kraven på hur mycket svavel fartygen i Östersjön får släppa ut skärptes den 1 juli i år. 2015 blir de ännu strängare.
Det innebär att staten måste ställa högre miljökrav på gotlandstrafiken i kommande upphandling.
I mars beställde Viking Linde ett nytt fartyg - som kommer att drivas med flytande naturgas. 214 meter långt och med plats för 2 800 passagerare. 2013 sätts det i trafik på linjen Stockholm-Åbo.
Men den nya tekniken är dyr. 240 miljoner euro beräknas Viking Lines Finlandsbyggda färja kosta.