Anklagade storbolaget för plagiat – nu har de dolt kollektionen

För två år sedan anklagades storbolaget Drakenberg Sjölin för att ha plagierat gotländska Annika Gustavssons storsäljare. Nu har smyckesjätten ändrat hur de marknadsför smycket igen. ”Det är en seger vi delar med gotlänningarna”, säger Annika Gustavsson.

Till vänster syns Annika Gustavsson Jewellerys kollektion ”Korallknappen”. Till höger syns Drakenberg Sjölins kollektion ”Corals”.

Till vänster syns Annika Gustavsson Jewellerys kollektion ”Korallknappen”. Till höger syns Drakenberg Sjölins kollektion ”Corals”.

Foto: Montage

Visby2024-11-07 04:29

Nyheten i korthet

  • Storbolaget Drakenberg Sjölin anklagades för två år sedan för att ha plagierat gotländska Annika Gustavssons smyckeskollektion "Knappkorall".
  • Nu har Drakenberg Sjölin tagit bort sin anklagade kollektion "Corals" från sin hemsida, vilket Gustavsson ser som en seger.
  • Gustavsson tror att beslutet att ta bort kollektionen är kopplat till tvisten och den negativa publiciteten kring plagiatanklagelserna.

Det var under hösten 2022 som det svenska smyckesföretaget Drakenberg Sjölin släppte sin kollektion ”Corals”. Företaget anklagades snabbt för att ha plagierat Annika Gustavsson Jewelrys storsäljande kollektion ”Knappkorall”, då likheterna var slående.

– De har inte någon yrkesheder, sade Annika Gustavsson då och valde att koppla in en jurist.

Drakenberg Sjölins operativa chef svarade på kritiken via ett mejl till Helagotland där hon bland annat skrev att ”alla som följt oss sedan starten vet att det är naturen som är inspirationen för våra smycken, inget annat”.

undefined
Annika Gustavsson tycker det känns skönt att Drakenberg Sjölin valt att plocka bort ”Coral” ur deras sortiment.

För drygt ett år sedan berättade Annika Gustavsson att Drakenberg Sjölin fortfarande sålde smyckena, men att de slutat marknadsföra dem. Nu, två år sedan tvistens start, pågår en utförsäljning av smyckena som ingått i ”Corals” på företagets hemsida. Kollektionen har även dolts från hemsidans ”kollektioner”-flik, även om smyckena kan sökas fram.

– Jag har väl förstått att de kanske ville sälja ut sitt lager innan de tog bort kollektionen helt, men det känns skönt att de har insett att det inte fanns något värde i att fortsätta, säger Annika Gustavsson.

Annika Gustavsson tror att Drakenberg Sjölins beslut att dölja kollektionen är direkt kopplat till tvisten mellan företagen.

– Jag tror att återförsäljare dragit öronen åt sig och kanske inte velat satsa på deras kollektion på grund av detta. Vi valde ju att lägga pengar på att marknadsföra mer. De vågade nog inte marknadsföra sin kollektion efter stormen av kritik de fick vid deras lansering. Det har nog gjort att de upplevts som tvåa på bollen.

undefined
När Drakenberg Sjölin lanserade kollektionen ”Corals” möttes det med mycket kritik på sociala medier. Annika Gustavsson tror att det gjorde att företaget inte vågade marknadsföra kollektionen mer.

I och med den senaste utvecklingen berättar Annika Gustavsson att det rättsliga ärendet är avslutat från deras håll.

– Det här är en seger som vi delar med gotlänningarna.

Hon säger att de första månaderna av tvisten var tuffast.

– Det tog väldigt mycket tid, kraft och pengar. Vi tog sedan ett val att inte lägga för mycket tid på något som ger negativ energi, och fokuserade i stället på att börja marknadsföra kollektionen mer. Jag är glad över att vår taktik fungerade.

undefined
För att hylla att företaget funnits i tio år lanserar Annika Gustavsson Jewelry en jubileumskollektion av "Knappkorall".

I år är det tio år sedan Annika Gustavsson startade sitt företag. För att fira detta har hon bland annat tagit fram en jubileumskollektion.

– Vi har tagit fram några exklusiva varianter som en hyllning till vår historia.

Helagotland har sökt Drakenberg Sjölin, men inte fått något svar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!