- Vi hinner säkert byta på ett 40-tal bilar i dag. Jag har tre mekaniker i gång i verkstan, och de jobbar för fullt, berättar Jörgen Eriksson som själv hade fullt upp med att svara i telefonen hos Däckia och på samma gång ta betalt av kunder.
Enligt reglerna är den 15 april sista dagen som dubbdäck får användas. Undantag görs om vinterväglag råder, men chanserna för snö den närmaste tiden är minimala. Många tvingades att byta i sista stund, och hade man inte bokat tid i förväg kunde det bli kärvt.
Det fick Roger Björkman erfara:
- Jag försökte först hos Statoil och sedan vid Åkes bilvård. Det var fullt på båda, men hos Däckia lyckades jag få en akuttid.
Ruschen kring de datum som däckreglerna föreskriver är välkänd hos däckverkstäderna. För att råda bot på det erbjuder de sina kunder att ta hand om och förvara däcken på så kallade däckhotell. Genom det kan de kalla in kunder för byten över en längre tid.
- Den här vintern gick det inte så bra. Snön låg kvar länge och sedan var det kallt och halt. Många väntade in i det sista med att byta, berättar Jörgen Eriksson.
På måndag är det lugnare i verkstaden. Nästa föreskrivna datum är den 1 december, då krävs dubbdäck om det råder vinterväglag.
- Det brukar gå bättre att sprida ut hjulbytena över en längre tid då, säger Jörgen Eriksson.