Arbetet med att renovera de fem vindkraftverken i havet utanför Burgsvik kommer att försenas. Men transporterna med delar har redan börjat anlända. I torsdags fraktades sex stycken 23 meter långa rotorblad ned i hamnen och ut på kajen för avlastning.
– Förarna var på gott humör och tyckte att vi hade överdrivit svårigheterna. De klarade kurvorna ned till hamnen galant och sa att de hade varit med om betydligt värre uppdrag, berättar Andreas Wickman, vindkraftskonsult som har planerat hela projektet för det danska bolaget som äger de fem havsbaserade vindkraftverken utanför Burgsvik.
Sammanlagt ligger nu sex rotorblad i hamnen. På tisdag i nästa vecka väntas en ny transport med ytterligare sex blad. Arbetet med att montera rotorbladen på själva vindkraftshusen och transporterna ut till vindkraftsparken var planerat att påbörjas runt den 20 augusti. Men den plattform eller pråm som ska frakta ut det enorma godset cirka fem kilometer ut till havs från Burgsviks hamn har blivit försenad vid ett pågående arbete i Finland. Senaste beskedet är nu att plattformen kommer att anlända till Gotland en vecka senare.
– Första turen kommer att utgå från Klintehamn. Vi behöver lasta på en 110 ton tung lyftkran på plattformen. Vi vågar inte belasta hamnen i Burgsvik med en så tung pjäs. I och med stoppet i Klintehamn monterar och lastar vi också det fösta vindkraftshuset med rotorblad på plats. Resterande transporter kommer att utgå från Burgsvik.
Redan i slutet av juli förstärktes brohuvudet i hamnen för att klara de stora påfrestningarna som det kommer innebära att lasta ombord de drygt 20 ton tunga vindkraftshusen med rotorblad. Plåtar ligger också utlagda för att fördela vikten av lastbilstransporterna. I samband med att projektet drar i gång på allvar kommer också hopptornet i hamnen att tillfälligt monteras ned för att skapa mer utrymme för operationen.
Hur påverkar förseningen av pråmen arbetet?
– Det är vi förstås lite oroliga för. Det är inget vi hade önskat. Vi hade ju försökt klämma in det här arbetet så nära turistsäsongens slu som möjligtt. Dels för att inte störa livet i hamnen, men också för att komma i gång innan höststormarna. Vi hade hoppats kunna arbeta under andra delen av augusti, nu ser det ut som om det blir första halvan av september och det sätter arbetet i ett mycket vanskligare läge.