P-platser kan stoppa bygglovet

Får man lov att bygga radhus på tre tomter som är avsedda för villor. Politikerna i miljö- och byggnadsnämnden är tveksamma men tjänstemännen säger ja. Parkeringsfrågan kan bli avgörande.

Mikael och Paula Hellberg riskerar att få ett flerbostadshus till granne i stället för en villa.

Mikael och Paula Hellberg riskerar att få ett flerbostadshus till granne i stället för en villa.

Foto: Åsa Sveds

VILLATOMTSBRÅK (GA)2019-05-21 06:30

Regionen har sålt åtta tomter på Greta Arwidssons väg på A7 i Visby. Fem familjer har byggt varsin villa där. De övriga tre villatomterna såldes till en privatperson. En bygglovsansökan för de tre tomterna har lämnats in av företaget Kronan h4 AB som tagit över fastigheterna. Ansökan gällde då ett flerfamiljshus med 24 mindre lägenheter.

Enligt stadsarkitektenheten var det första förslaget för stort i förhållande till tomten och följde inte detaljplanen som tillåter villor och radhus. Byggytan krymptes och huskroppen delades i två delar. Det förslag som byggnadsnämnden ska ta ställning till nu har 16 lägenheter och lika många parkeringsplatser. Varje bostad ska ha egen ingång för att kallas radhus, som detaljplanen föreskriver.

– Det är löst genom att lägenheterna på övervåningen har en utanpåliggande trappa, berättar Mikael Hellberg, en av grannarna som är upprörd över planerna och tycker det är ett märkligt sätt att komma förbi regelverket.

Ett lägenhetskomplex var inte vad han räknade med att få till grannar när han köpte tomten. "Byggklara villatomter" stod det på prospektet när han och hans familj gjorde sitt livs affär. Nu känner hans sig lurade av regionen och mäklaren.

Detaljplanen för området omfattar villor och småhus med maximal tillåten byggnadsarea på 30 procent av fastighetsytan.

– Ansökan har justerad och ytmässigt är byggnaderna mindre. Det är radhuslägenheter med utanpåliggande trappor. Som tjänstemän kan vi inte neka byggrätt, säger stadsarkitekt Christian Hegardt medan flera politiker tvekar att ge bygglov.

Mikael Hellberg och hans villagrannar ifrågasätter ansökan om att få bygga radhus på villatomter och anser att det strider mot detaljplanen för området av flera anledningar. Trafiksituationen är ett av bekymren.

– P-platserna är 2,25 meter breda och man backar ut mot en fem meter bred gata. Enligt reglerna ska den vara sex meter bred. Det är inte trafiksäkert och här springer det barn omkring överallt, säger Mikael Hellberg som berättar att det bor 23 barn under 15 år på gatan.

När det gäller parkeringar, är normen två för villor och radhus. När det gäller hur man räknar behovet av parkeringar betraktas radhusen i byggloven som lägenheter.

– Det är inte rimligt anse att en tvårummare ska ha två parkeringar, säger Christian Hegardt.

Ur trafiksäkerhetssynpunkt har också grannar påtalat att backradien ut på gatan är för liten. De pekar på att gatan man backar ut på måste vara sex meter bred och i så fall saknas en meter.

– Vår bedömning är att backradien är tillräcklig, säger Christian Hegardt.

Tekniska nämnden har yttrat sig och sagt att parkeringssituationen är undermålig med risk för osäkra backrörelser och potentiella konflikter i grannskapet. Nämnden konstaterar att situationen förbättrats marginellt i det nya förslaget.

Byggnadsnämndens arbetsutskott har inte tagit ställning i frågan utan lämnar den vidare till nämndens beslut på onsdag. Flera av politikerna tvekar att ge bygglov. Miljö- och byggnadsnämndens ordförande Eva Ahlin (C) vill inte yttra sig i frågan.

– Det är inte helt självklart vad beslutet blir. Det beror på vilka delar som ska styra. Det går att bedöma på olika sätt, säger hon som inte vill föregå beslutet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om