Plötsligt faller det inga vita flingor. Efter flera dagar med ymnigt snöfall har det lågtryck som befunnit över södra Sverige dragit vidare. På Västerhejde bilskador är det en rätt lugn tisdagsförmiddag – trots att halkan på de gotländska vägarna fortfarande är högst påtaglig.
– Vi har knappt fått in några skador alls från halkolyckor i går och i dag. Och det kan faktiskt vara tack vare snön. När den ligger tjock i dikena så landar bilarna rätt mjukt om de glider av vägen, säger David Stark och fortsätter:
– Sen brukar det också vara lugnare en tid innan jul. Folk vill lägga pengar på annat än sina bilar då.
Han arbetar som kundmottagare och är dessutom son till företagets grundare. I verkstadsbyggnaderna vid väg 140 arbetar de med reparationer av plåt-, lack- och glasskador.
Sammanlagt nio personer arbetar i företaget. En av dem är Christoffer Smedberg, som har varit anställd i ungefär ett år. Han är förvånad över att de kraftiga snöfallen inte verkar ha lett till fler rådjursolyckor.
– När det blir mycket snö i skogen så brukar de ju söka sig upp på vägarna. Men vi har inte fått in några sådana skador i går eller i dag heller, säger Christoffer Smedberg.
En bil som krockar med ett rådjur – eller exempelvis kör in i en annan bil bakifrån – kan få ordentliga skador som syns lång väg. Både Christoffer Smedberg och David Stark vill emellertid framhålla att även kollisioner som knappt ger märken på karossen kan orsaka problem.
– Moderna bilar har så mycket teknik i sig, samtidigt som de är mjukare än de var förr. På sidan kan det sitta ”döda vinkeln-varnare” och backsensorer som kan ta skada av en lätt krock på en parkering, säger David Stark och fortsätter:
– Efter en sådan smäll kanske tekniken fortsätter fungera, men har fått en spricka som upptäcks först långt senare. Och då kan skadan ha blivit värre.
Men även om tekniken klarar sig menar Christoffer Smedberg att mindre plåtskador kan leda till allvarligare följder än vad många tror.
– Skadan kanske är liten, men om har uppstått en spricka i plåten kan det komma in fukt där. Och sen sprider det sig i hela bilen, säger han.
De rekommenderar därför alla som har varit med om en krock att åka och kontrollera bilen – oavsett hur små skadorna ser ut att vara.
– För några år sedan kom det in en kund som var lite upprörd över att försäkringsbolaget hade sagt åt honom att åka in. Han tyckte att det var slöseri med tid. Men när vi var klara med genomgången landade reparationskostnaden på 40 000 kronor, säger David Stark.
Trots snöfallet är det ännu tillåtet att ha sommardäck på bilen. Först från och med den 1 december kräver lagen att alla bilar förses med vinterdäck om det råder vinterväglag.
Brukar bilar som har varit inblandade i halkolyckor ha bristfälliga vinterdäck?
– Nej, det tycker jag faktiskt inte. De allra flesta har bra däck, och de som inte har det är oftast medvetna om det och säger att de ska köpa nya, säger David Stark.
Du som ser alla de här skadorna i jobbet. Hur tycker du att gotlänningarna kör egentligen?
– Jag tycker att de allra flesta är vettiga. De anpassar sin körning utifrån väglaget, vilket är väldigt skönt. Men det är ett tveeggat svärd – på ett sätt bygger ju vår verksamhet på andras olycka. Samtidigt vill vi ju verkligen inte att människor ska råka illa ut.