Det internationella intresset för Gotland är stort och många resetidningar, modetidningar, reklammakare och filmbolag söker sig hit för att använda Gotland som kuliss eller berätta om resemålet Gotland. Många hittar hit på egen hand, men Inspiration Gotland arbetar även aktivt på att locka hit journalister för att de ska visa upp Gotland i sina hemländer.
– Vi har fyra norska och fem finska pressresor inbokade hittills i år. Bland annat kommer fyra stora matbloggare hit, varav en utsetts till årets matbloggare i Finland, berättar turistbyråchef Daniel Eriksson.
Daniel Eriksson är press- och pr-samordnare på Gotland. Tillsammans med bland andra evenemangslotsen Karin Vinsnäs, Visit Sweden och Filmregion Stockholm Mälardalen försöker han underlätta för medier och produktionsbolag att besöka och arbeta på Gotland. Det kan handla om att hitta logi, peka ut sevärdheter och skapa möten med lokala aktörer.
En redaktionell helsida om Gotland beräknas vara värd 2,4 gånger så mycket en helsidesannons i en tidning.
– Vi bjuder hit dem, erbjuder arrangemang, åker runt med dem och besöker olika sevärdheter. Vår uppgift är att intressera och engagera dem, och att göra det enkelt för dem att skriva.
Norska Dagbladet är exempel på en sammarbetspartner som varit här flera gånger för olika reportage.
– Förra året gjorde de ett matreportage med Lilla Bjers som bör publiceras när som helst nu, säger Daniel Eriksson.
Finland, Norge och Tyskland är de länder som Inspiration Gotland bearbetar aktivt. Anledningen till att just dessa står i fokus är att de har goda kommunikationer till Gotland via färja och/eller flyg.
– Övriga länder är det inte troligt att vi får så stora kontakter med, men om de söker sig till oss så hjälper vi naturligtvis till.
Norrmän vill ha en aktiv fritid och god mat. De vill ha mer än Kneippbyn och Fenomenalen och tar gärna initiativ själva. Tyskar och finnar är mycket intresserade deckare och även finnarna har ett stort intresse av mat.
– Vår plan nu är att jobba mycket med gourmetmat och musikfestivaler. Vi spinner också vidare på Crime Time-festivalen.
Daniel Eriksson ser flera trender bland de internationella besökarna, förutom att de blir fler.
– Folk reser mer i sina nischer, det är beredda att lägga pengar på sina intressen som golf eller fotbollsmatcher.
Klimatresenärerna blir också fler. Medelhavet har blivit för varmt för många turister och de väljer därför att åka till svalare breddgrader.
– Besökare vill väldigt gärna komma in i det privata och bli personlig med Gotland, oavsett om det gäller privatpersoner eller skribenter. Man reser mer för att berätta en story, säger Daniel Eriksson.