Hittills i år har gotländska företag har lämnat in 32 nationella varumärkesansökningar och fem ansökningar om EU-varumärke, enligt statistik från Patent- och registreringsverket, PRV.
– Över tid håller sig Gotland väldigt bra vad gäller varumärkesansökningar per capita. Tittar vi på en femårsperiod hamnar Gotland på topp två i landet, säger Mattias Arvidsson, controllerchef på PRV.
Varumärkesansökningarna gäller främst företagsnamn och enskilda produkter, men även slogans förekommer. Drygt hälften av ansökningarna, 18 stycken, har hittills godkänts och registrerats.
– Vi kan se att det är väldigt många olika företag som ansökt och att det är många egenföretagare. Det kan tyda på att många nyetablerar antingen en ny produkt eller en ny tjänst, säger Mattias Arvidsson.
Magnus Larsson är affärsrådgivare på Almi företagspartner Gotland.
– Det här visar att gotländska företagare är väldigt medvetna om varumärkets betydelse, att varumärket är en tillgång i företaget som är värdt att skydda, säger han och fortsätter:
– En spekulation kan vara att det är ordet Gotland som man i olika sammanhang vill skydda.
En annan spekulation är att företag vill skydda sina varumärken när man ger sig ut på marknader utanför Gotland.
– Ja, ju större man ser sin marknad, desto större skäl att skydda sitt namn. Att man ser marknader utanför Gotland kan också vara en konsekvens av att det gått bra för gotländska företag, säger Magnus Larsson.