Läkarbrist, nedskärningar och stängda vårdcentraler. Den gotländska sjukvården beskrivs som sämre än någonsin. Men på Slite vårdcentral är verkligheten en helt annan. Här är både patienter och personal nöjda. Receptet till framgång? Samarbete, stabilitet och en hög tillgänglighet. Det menar Carina Söderström, enhetschef på vårdcentralen i Slite.
– Jag tror befolkningen känner av när arbetsgruppen mår bra. Man är stolt över att jobba här och det märks, säger hon.
Redan i början av sommaren meddelade landstingens intresseorganisation SKL att de ville minska mängden inhyrd personal i sjukvården för att öka patientsäkerheten. En linje som vårdcentralen i Slite själva länge har följt. Genom att låta ST-läkare bära en stor del av det medicinska ansvaret på vårdcentralen har de minskat behovet av hyrläkare. Något som även har påverkat ekonomin till det bättre.
– De kanske inte har exakt samma färdigheter som distriktläkarna, men nästan. Våra ST-läkare har fasta patienter, vilket skapar rutin. Dessutom får vi bidrag för att anställa dem, förklarar Carina Söderström.
Men det är inte bara unga läkare på plats i Slite. Anställda är även två seniora läkare, som trots pensionering rycker in under varsin vecka varje månad.
Återkommande personal är dock inte den enda nyckeln till Slites framgång. Tillgänglighet ser de även som väldigt viktigt, något som brister på andra håll på Gotland. Enligt statistik från regionen var det enbart 51 procent av telefonsamtalen till vårdcentralen Visby norr som lyckades komma fram i juni månad. Under samma period svarade Slite på telefon i 98 procent av fallen. Detta är enligt Carina Söderström ett resultat av att de satsat på nya tekniska möjligheter, som exempelvis webbtidsbokning.
– Ungarna sitter ju med sina surfplattor redan i barnvagnen. Att satsa på framtiden ser vi som viktigt. Kan de som vill boka tid online öppnar det för att svara i telefon när det behövs, menar hon.
Och det är just det, kommunikation, samt en positiv inställning till förändring som gjort att Slites vårdcentral lyckats. I den senaste medarbetarenkäten fick personalen betygsätta sin arbetsplats. På frågor om bland annat arbetsmiljö, utveckling och ledarskap sattes ett betyggenomsnitt på 4,8 av 5.
– Vi har liksom alla andra vårdcentraler fullt upp. Men vi pratar om våra problem i fikarummet, och vi gör tid för att tänka steget längre, säger Carina Söderström.