Ryssland satsade redan i början av kriget pÄ att ta kontroll över Ukrainas kustlinje och skÀra av landets ekonomiskt viktiga tillgÄng till Svarta havet. Strategin har delvis lyckats.
TvÄ av fem av Ukrainas stora hamnar, Berdjansk och Mariupol, Àr under rysk kontroll.
De viktiga hamnstÀderna Odessa och Mykolajiv Àr fortfarande i ukrainska hÀnder. Men genom sin dominans i Svarta havet har den stora ryska flottan helt enkelt kunnat blockera ukrainska sjötransporter.
De stora mÀngder spannmÄl som suttit fast i landet ska Àntligen kunna exporteras enligt uppgörelser som Moskva och Kiev skrev under i fredags. Men redan dagen efter slog ryska robotar ner i Odessas hamn. Och pÄ tisdagen kom uppgifter om nya attacker mot ukrainska hamnstÀder.
Minerad kust
Det har satt avtalet i gungning â och vĂ€ckt oro för en rysk upptrappning i Svarta havet.
Men en sjöoffensiv Àr i nulÀget osannolik, enligt Oscar Jonsson, forskare i krigsvetenskap vid Försvarshögskolan.
ââAtt försöka sig pĂ„ en landstigningsoperation vore alltför riskabelt för Ryssland, sĂ€ger han.
ââDet Ă€r en av de mest sĂ„rbara operationer man kan ge sig pĂ„.
Ukraina har minerat sin kust för att avskrĂ€cka frĂ„n ett sĂ„dant anfall. Dessutom har landet byggt upp en arsenal av sjömĂ„lsrobotar som utgör ett reellt hot mot de ryska stridsfartygen. Ukraina visade stor förmĂ„ga att anvĂ€nda vapnen i april â dĂ„ man sĂ€nkte ryska Svarta havsflottans stolthet, den kraftfulla robotkryssaren Moskva.
Sedan dess har Kiev fÄtt leveranser av avancerade vÀsterlÀndska sjömÄlsrobotar, sÄsom amerikanska Harpoon, med rÀckvidd pÄ nÀrmare 30 landmil.
OjÀmna styrkeförhÄllanden
De ryska fartygen har rapporterats hÄlla större avstÄnd frÄn kusten för att inte riskera att bli beskjutna. Det nya lÀget har fÄtt vissa ukrainska företrÀdare att tala om att genomföra mer omfattande robotattacker mot flottan och pÄ sÄ vis krossa blockaden.
Det skulle dock vara en svÄr utmaning, enligt Oscar Jonsson.
ââUkraina lĂ€r kunna sĂ€nka fler och fler skepp med bĂ€ttre sjömĂ„lsrobotar. Och det kan pĂ„verka ryska flottans beteende och hur effektivt den kan bedriva sin blockad, sĂ€ger han.
ââMen Ryssland har fortfarande de större förmĂ„gorna och fartygen. Man kan nog effektivt bestrida rysk kontroll, men det blir svĂ„rt att sedan ta över och behĂ„lla kontrollen med de mindre fartyg Ukraina har.
De nĂ€rmaste veckorna blir ett prov pĂ„ situationen i Svarta havet. Ukraina har, trots de ryska attackerna, sagt att man fortsatt siktar pĂ„ att genomföra de planerade spannmĂ„lstransporterna. Ăverenskommelsen om exporten tycks alltsĂ„ Ă€nnu inte ha fallit samman.
Oklart syfte
Det Àr oklart vad Ryssland haft för syfte med att angripa ukrainska hamnar precis efter överenskommelsen, och dÀrigenom inte bara reta upp fienderna i vÀst utan Àven dra pÄ sig fördömande frÄn FN och göra medlaren Turkiet obekvÀm.
Oscar Jonsson vÀnder pÄ frÄgan.
ââMan kan frĂ„ga sig varför Ryssland slöt den hĂ€r överenskommelsen frĂ„n början. Rysslands övergripande strategi Ă€r ju att svĂ€lta ut Ukraina ekonomiskt. Att man skulle ge upp den strategin bara för att fĂ„ garantier för rysk gödselexport i utbyte hĂ„ller jag för osannolikt.
Oscar Jonsson tror att spannmÄlsavtalet i stÀllet tjÀnar tvÄ andra huvudsyften för Moskva:
ââAtt inför vĂ€nligt sinnade lĂ€nder i Mellanöstern och Afrika ge sken av att man gör vad man kan för att minska matpriserna (som drivits upp av spannmĂ„lsblockaden).
ââDet andra Ă€r minorna. NĂ€r de ukrainska transportfartygen lotsas ut sĂ„ ser man var det finns farbara leder.