EU-kommissionen, ministerrÄdet och Europaparlamentet har nu diskuterat klart och enats om formuleringarna i nya digital services act (DSA).
Lagen Àr tÀnkt att innebÀra en ny verklighet inom unionen vad gÀller bland annat hatiskt eller olagligt innehÄll pÄ sociala medier, riktad annonsering och hÀmndporr.
Kort och gott kommer EU kunna sÀtta större tryck pÄ företag som Facebook, Google, Twitter, Instagram och Snapchat och hÄlla dem ansvariga för innehÄllet pÄ deras plattformar pÄ ett helt nytt sÀtt. EU-topparna har upprepade gÄnger pÄpekat att den nya lagen Àr till för att skydda privatpersoner mot stora techjÀttar.
ââDet som Ă€r tillĂ„tet i vardagliga livet kommer att vara tillĂ„tet pĂ„ internet, men det som Ă€r förbjudet i vardagen kommer Ă€ven att vara förbjudet online, sade inremarknadskommissionĂ€ren Thierry Breton tidigare i Ă„r och passade i samma veva pĂ„ att kalla nĂ€tet för "vilda vĂ€stern".
Bolag som bryter mot reglerna kan komma att tvingas böta upp till sex procent av sina globala Ärsinkomster.
Ăven företagens interna maskineri, deras algoritmer, mĂ„ste bli mer transparenta och tillgĂ€ngliga för att komma i linje med den nya EU-lagen.
Parallellt med DSA finns förslaget DMA (digital markets act) vars mÄl Àr att reglera marknaden och tvinga de stora nÀtaktörerna (Apple, Meta, Google, Amazon och fler) att ge rÀttvisa villkor för andra företag och konsumenter som anvÀnder deras tjÀnster.