FÀrdigförhandlat om nya datalagar

EU-instanserna har diskuterat klart, nu kommer det att bli andra digitala bullar framöver. Olagligt innehÄll, integritet och annonsering Àr alla omrÄden som ska omfattas. "En stor milstolpe för EU-medborgare", skriver inremarknadskommissionÀren Thierry Breton pÄ Twitter.

EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen har tidigare pratat om ett "Europa som Àr moget den digitala tidsÄldern" nÀr det kommer till DSA och DMA-lagarna. Arkivbild.

EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen har tidigare pratat om ett "Europa som Àr moget den digitala tidsÄldern" nÀr det kommer till DSA och DMA-lagarna. Arkivbild.

Foto: Johanna Geron/AP/TT

Tech2022-04-23 03:55

EU-kommissionen, ministerrÄdet och Europaparlamentet har nu diskuterat klart och enats om formuleringarna i nya digital services act (DSA).

Lagen Àr tÀnkt att innebÀra en ny verklighet inom unionen vad gÀller bland annat hatiskt eller olagligt innehÄll pÄ sociala medier, riktad annonsering och hÀmndporr.

Kort och gott kommer EU kunna sÀtta större tryck pÄ företag som Facebook, Google, Twitter, Instagram och Snapchat och hÄlla dem ansvariga för innehÄllet pÄ deras plattformar pÄ ett helt nytt sÀtt. EU-topparna har upprepade gÄnger pÄpekat att den nya lagen Àr till för att skydda privatpersoner mot stora techjÀttar.

– Det som Ă€r tillĂ„tet i vardagliga livet kommer att vara tillĂ„tet pĂ„ internet, men det som Ă€r förbjudet i vardagen kommer Ă€ven att vara förbjudet online, sade inremarknadskommissionĂ€ren Thierry Breton tidigare i Ă„r och passade i samma veva pĂ„ att kalla nĂ€tet för "vilda vĂ€stern".

Bolag som bryter mot reglerna kan komma att tvingas böta upp till sex procent av sina globala Ärsinkomster.

Även företagens interna maskineri, deras algoritmer, mĂ„ste bli mer transparenta och tillgĂ€ngliga för att komma i linje med den nya EU-lagen.

Parallellt med DSA finns förslaget DMA (digital markets act) vars mÄl Àr att reglera marknaden och tvinga de stora nÀtaktörerna (Apple, Meta, Google, Amazon och fler) att ge rÀttvisa villkor för andra företag och konsumenter som anvÀnder deras tjÀnster.

Fakta: TvÄfrontsattack av EU

EU-kommissionen lade i december 2020 fram förslag pÄ tvÄ nya digitala lagar: om digitala tjÀnster (DSA) och digitala marknader (DMA).

Förenklat kan DSA liknas vid spelregler för det som hÀnder pÄ de digitala plattformarna medan DMA ses som ett regelverk för hur de största plattformarna, sÄ kallade grindvakter, konkurrerar med andra mindre aktörer inom sitt specifika omrÄde.

I DSA ingĂ„r skĂ€rpta krav pĂ„ att plattformar agerar mot illegalt innehĂ„ll och Ă€ven hantering av illegala varor. Även sĂ„dant som riktad reklam och insamling av personlig data berörs. Digitala samordnare i medlemslĂ€nderna fĂ„r en övervakande roll för att se till att plattformarna agerar.

DMA innebÀr nÄgot förenklat att anvÀndare mÄste kunna fÄ vÀlja vilka tjÀnster de vill, oavsett plattform. I praktiken skulle en Iphone-anvÀndare dÄ exempelvis kunna installera appar utanför Apples appbutik.

För att omfattas av DMA krÀvs bland annat att ett företag erbjuder en "kÀrntjÀnst" (webblÀsare, meddelandetjÀnst eller socialt nÀtverk) pÄ en plattform och att de har 45 miljoner EU-anvÀndare per mÄnad.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!