Finska pÄ schemat för ukrainska flyktingbarn

–Finska Ă€r inte sĂ„ svĂ„rt – det Ă€r bara annorlunda, sĂ€ger tioĂ„riga Ilona.Hon ingĂ„r i en grupp ukrainska flyktingbarn som hĂ„ller pĂ„ att lĂ€ra sig finska frĂ„n grunden i en skola i Imatra i södra Karelen. I Finland satsar man pĂ„ en intensiv sprĂ„kinlĂ€rning för att nyanlĂ€nda snabbt ska komma in i samhĂ€llet.

TioÄriga Ilona frÄn Ukraina fÄr hjÀlp i klassrummet i Imatra i Finland. "Precis som mÄnga av de andra barnen har Ilona dessutom ukrainsk online-skola nÀr hon kommer hem", sÀger lÀraren Irina TyyskÀ.

TioÄriga Ilona frÄn Ukraina fÄr hjÀlp i klassrummet i Imatra i Finland. "Precis som mÄnga av de andra barnen har Ilona dessutom ukrainsk online-skola nÀr hon kommer hem", sÀger lÀraren Irina TyyskÀ.

Foto: Jessica Gow/TT

Finland2023-04-15 16:26

Det Àr tidig vÄrvintermorgon och febril aktivitet rÄder pÄ den översta vÄningen i Imatras stadshus. I ett ljust klassrum med fÀrgsprakande teckningar pÄ vÀggarna sitter en samling ukrainska barn och lyssnar uppmÀrksamt pÄ sin lÀrare Irina TyyskÀ. PÄ finska ber hon barnen att berÀtta vad de tycker om att gÄ i skolan.

ÅttaĂ„rige Semen kommer frĂ„n den lilla ukrainska staden Kamianka. Han har bara gĂ„tt i skolan i nĂ„gra mĂ„nader.

– Jag gillar att gĂ„ i skolan – speciellt idrott, sĂ€ger han pĂ„ finska, och tillĂ€gger:

– NĂ€r jag blir stor vill jag bli basket- eller fotbollsspelare.

Skolans rektor Johanna Ovaska flikar in att Semen har lÀtt för att lÀra sig.

– Han hann bara gĂ„ i skolan i Ukraina i nĂ„gra veckor innan kriget bröt ut. SĂ„ det Ă€r hĂ€r han har lĂ€rt sig att skriva och lĂ€sa, sĂ€ger hon till TT.

Traumatiserade elever

Skolan i Imatras stadshus öppnade i oktober 2022. Den ingĂ„r i den sĂ„ kallade "förberedande undervisning" som erbjuds flyktingbarn som kommer till Finland. Heltidsundervisningen pĂ„ upp till 1 000 timmar, motsvarande ett skolĂ„r, vĂ€ntas ge sĂ„ goda kunskaper i finska att eleverna dĂ€refter kan gĂ„ i en finlĂ€ndsk skola. För barnen i Imatra betyder det att de i augusti kan börja i en vanlig skola.

I Sverige finns ocksÄ förberedelseklasser, dÀr eleverna kan fÄ en del av skolundervisningen i upp till tvÄ Är.

Att undervisa flyktingbarn kan vara utmanande. MÄnga av eleverna i Imatra bar pÄ minnen av kriget nÀr skolan öppnade i oktober, berÀttar Irina TyyskÀ.

– De saknade sin slĂ€kt och sina vĂ€nner i Ukraina. Men i skolan pratar vi inte om kriget. HĂ€r försöker vi fokusera pĂ„ positiva saker, sĂ€ger hon.

TyyskÀ, som sjÀlv har delvis ukrainska rötter och Àr uppvuxen i ryska Karelen, hÄller alla lektioner pÄ finska. Detta trots att nÄgra av eleverna bara har varit i Finland i nÄgra veckor. Hon pÄpekar att man som lÀrare till flyktingbarn mÄste vara medveten om deras bakgrund.

– En del Ă€r traumatiserade, det mĂ„ste man tĂ€nka pĂ„. I början kunde jobbet ibland vara svĂ„rt, men nu kĂ€nner sig barnen trygga i skolan, sĂ€ger hon.

Invandring het frÄga

De ukrainska flyktingarna Àr lÄngt ifrÄn de första som kommit till Imatra, som ligger nÄgra kilometer frÄn den ryska grÀnsen. Men ukrainarna har fÄtt ett helt annat bemötande Àn de flyktingar som kom till staden 2015, anser Johanna Ovaska.

– InstĂ€llningen Ă€r mycket mer positiv nu Ă€n för Ă„tta Ă„r sedan, dĂ„ vĂ„ra elever i stĂ€llet kom frĂ„n Syrien och Irak. DĂ„ pĂ„gick mĂ„nga diskussioner kring huruvida de skulle kunna integreras i samhĂ€llet – speciellt inom ett specifikt politiskt parti, sĂ€ger hon och hĂ€nvisar troligtvis till SannfinlĂ€ndarna.

InvandringsfrÄgan var en av de hetaste frÄgorna inför landets riksdagsval som hölls i början av april. Nationalistiska SannfinlÀndarna, som blev valets nÀst största parti, Àr starkt invandringskritiskt. Men Liberalkonservativa Samlingspartiet, som segrade i valet, och Socialdemokraterna vill öka arbetskraftsinvandringen.

Johanna Ovaska menar att det Àr viktigt att den ökande flyktingströmmen inte leder till en ökad skolsegregation.

– Vi lever i en global vĂ€rld och i Finland behöver vi invandrare frĂ„n alla lĂ€nder. Och deras barn mĂ„ste vara vĂ€lkomna i alla skolor – inte bara i vissa, sĂ€ger hon.

"HemlÀngtan utmaning"

För barnen i skolan i Imatra börjar det dra ihop sig till lunchrast, men först turas de om att pÄ finska berÀtta om sina favoritdjur och ÀlsklingsmatrÀtter.

– Mitt Ă€lsklingsdjur Ă€r varg, sĂ€ger Ă„ttaĂ„riga Melanie, och tillĂ€gger att hon utöver finska Ă€ven pratar ryska och ukrainska.

– Och jag Ă€lskar sushi och munkar.

TioÄriga Ilona, som pÄpekar att det inte alls Àr sÄ svÄrt att lÀra sig finska, Àlskar katter.

– Och min favoritmat Ă€r korv, sĂ€ger hon.

För mÄnga av barnen, som Àr mellan 7 och 14 Är, tar skoldagen inte slut nÀr de kommer hem frÄn lektionerna i finska. DÄ vÀntar flera timmars distansundervisning i skolan de lÀmnat i Ukraina.

Att hÄlla elevernas motivation uppe Àr en utmaning, inte minst nÀr hemlÀngtan slÄr till, medger Johanna Ovaska.

– En del av barnen har varit ledsna den sista tiden eftersom deras förĂ€ldrar förra vĂ„ren sade att de skulle vara tillbaka i Ukraina vid det hĂ€r laget, sĂ€ger hon och tillĂ€gger:

– Men dĂ„ sĂ€ger Irina att just nu Ă€r det Finland som Ă€r deras hem. Och att de nĂ€r de Ă€r vuxna kan komma tillbaka hit – men bara om de kan tala finska. Det Ă€r verkligen ett smart sĂ€tt att motivera dem.

Fakta: NyanlÀnda elever i finlÀndsk grundskola

Kommunerna ansvarar för mottagandet av nyanlÀnda barn.

Undervisningen bestĂ„r oftast av förberedande undervisning pĂ„ heltid, som omfattar ett kalenderĂ„r. Barnen kan ocksĂ„ direkt placeras i klasser inom den allmĂ€nna undervisningen – med stödĂ„tgĂ€rder.

Efter den förberedande undervisningen vÀntas elevernas kunskaper i finska vara tillrÀckliga för att de ska kunna gÄ i en finlÀndsk skola.

Cirka 47 000 ukrainska medborgare ansökte under 2022 om tillfĂ€lligt skydd i Finland.


Fakta: NyanlÀnda elever i svensk grundskola

Kommunerna ansvarar för att nyanlÀnda barn i Sverige tas emot i skolan sÄ snart som möjligt. Vid mottagandet fÄr eleverna sina kunskaper bedömda. KunskapsnivÄ och Älder ligger till grund för placering i Ärskurs och undervisningsgrupp.

Ambitionen Àr att en nyanlÀnd elev sÄ snart som möjligt ska kunna delta i den ordinarie undervisningen. Stöd för att nÄ dit:

Delvis – inte pĂ„ heltid – förberedelseklass i upp till tvĂ„ Ă„r. SĂ„ fort eleven bedöms klara ett visst Ă€mne i "vanlig klass" lĂ€mnar eleven förberedelseklassen i just det Ă€mnet.
Prioriterad timplan, med mer svenskundervisning och mindre undervisning i nÄgot eller nÄgra andra Àmnen. En elev kan ha en prioriterad timplan i högst ett Är.

KĂ€lla: Skolverket

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!