Arbetslösheten är låg och det är därmed hög konkurrens om arbetskraft. Detta tillsammans med demografiska utmaningar där vi blir allt fler äldre och färre i arbetsför ålder, gör att Region Gotland tar höjd för en knepig rekryteringssituation inför sommaren.
– Konkurrensen är stenhård året runt men framför allt till sommaren, säger Beatrize Olsson, projektledare för rekryteringskampanjen.
Förra året hade socialförvaltningen 603 sökande, varav 400 rekryterades till sommaren. I år behöver de 350 medarbetare. För att locka sökande använder sig socialförvaltningen i år av ambassadörer, bestående av personer som arbetar ute i verksamheterna. De figurerar i rekryteringsfilmer som släpptes igår, och kommer att synas på sociala medier. En av ambassadörerna är undersköterskan och läraren Susana Santibanez som arbetar som boendestödjare.
– Jag tycker att det här är ett bra sätt att få fokus på Gotland. Det bästa med mitt jobb är att jag lär mig så mycket om mig själv. Man är en del av deras vardag och hjälper dem att få tillbaka självförtroende, säger hon.
Förvaltningen kommer även att besöka mässor och event, både på Gotland och fastlandet, göra skolbesök och annonsera. Dessutom återupptar de fastlandskampanjen från förra året, där de erbjuder gratis båtresa tur och retur och subventionerat boende på Gotland.
– Fastlandskampanjen gav en del förra året, men jag tror att det kan ge mycket mer, säger Beatrize Olsson.