Här utbildas nya polisoperatörer

Marika Palmgren har bytt hotell­branschen mot en tjänst hos polisen. Hon är en av hittills fem operatörer i skarpt läge på polisens kontakt-center, PKC, i Visby.

NYTT JOBB. Den som ringer polisens nummer 11414 kanske hamnar hos Marika Palmgren i Visby.

NYTT JOBB. Den som ringer polisens nummer 11414 kanske hamnar hos Marika Palmgren i Visby.

Foto: Magnus Ihreskog

UTBILDNING2016-09-22 05:30

För närvarande pågår utbildningen av 40 operatörer i polishuset i Visby, vilken senare i höst följs av utbildning av ytterligare en lika stor kull.

Detta för att bemanna polismyndighetens satsning på ett kontaktcenter i Visby, om sammanlagt 100 tjänster.

Marika Palmgren är en av fem som redan är i arbete, utbildad i Stockholm redan under sommaren.

Under passen sitter hon vid dubbla datorskärmar med telefon i örat och har kontakt med den allmänhet som vill göra all form av polisanmälningar:

– Allt från tappade plånböcker till ganska grova brott. Ibland får man direkt skicka ärendet till ledningscentralen, samtidigt som man fortsätter att ta in uppgifter, säger hon.

Hon har valt att ta ett nytt steg i arbetslivet för att möjligheten dök upp och hon ville ”testa något nytt”.

Känslan att hjälpa till, att få någon som ringer och kanske gråter att bli lugnare, det är belöningen där bakom skärmarna, säger hon:

– Tyvärr får jag sällan veta hur det går. Jag tar emot anmälningar, sedan vet jag inte så mycket mer.

I framtiden ska hon och hennes kolleger även börja initiala förhör i de fall det är motiverat, för att avlasta exempelvis krimavdelningen.

Syftet är att ärendena ska ha en snabbare gång och att anmälaren inte ska behöva vänta på att polisen tar kontakt.

Det har inom polisregion Stockholm-Gotland länge funnits behov av ett utökat kontaktcenter. De befintliga 15 PKC-grupperna växer därför nu till 31.

För Gotlands del handlar det om cirka 100 arbetstillfällen fördelade mellan tre olika tjänster inom kontaktcentret; 80 operatörer i sex grupper, några gruppledare och 10 till 15 ­förundersökningsledare.

Totalt inom polisregionen sysselsätter PKC 280 personer.

PKC får inom regionen årligen in 2,4 miljoner samtal, vilket leder till omkring 860 000 polisanmälningar.

Magnus Holmén, platschef för PKC Gotland, gissar att Stockholm-Gotland efter regionaliseringen den 31 oktober får in 30 procent av dessa samtal.

Ett tämligen hårt tryck, alltså.

– Det är bakgrunden till den här satsningen. Med allt negativt som sägs om polisens organisation känns det väldigt bra att få vara del av något där det verkligen satsas, säger han.

Målet är bra service och bra svarstider, en del som velat polisanmäla per telefon har ibland fått vänta länge. Det är ingen hemlighet.

Max tre minuters väntetid för 90 procent av samtalen är det man försöker leva upp till.

Meningen är också att kontaktcentrets personal tidigt ska bedöma vilka anmälningar som är möjliga att alls utreda, så att målsäganden snabbare ska få besked i de fall en utredning läggs ned.

Roger Nyd, med en bakgrund som såväl trafikpolis som vakthavande befäl, är en av i dag sju förundersökningsledare i den grupp där Eric Guteson är chef.

Nyd välkomnar den nya organisationen:

– Det kommer att frigöra tid hos oss, vilket förstås är till det bättre.

Än så länge sitter de fem aktiva operatörerna i polishuset i Visby, där det finns 20 arbetsplatser. I framtiden är tanken att flytta till det hus på A 7-området där Riksutställningar huserar.

Detta datum har flera gånger flyttats fram, nu är målet att komma igång där senast 1 februari.

Magnus Holmén är hoppfull inför framtiden:

– Jag tror att många operatörer kommer att stanna länge på sina tjänster, vilket också innebär hög kvalitet på arbetet.

Kanske kan det ge ytterligare tjänster till ön, funderar han. Lokalerna finns ju, till skillnad från många andra platser.

KONTAKTCENTER

PKC i region Stockholm är en del av ett nationellt verksamhetsområde som finns i sju regioner i Sverige.

Dess arbetsplatser finns på Södermalm, Vasastan och i Norrtälje, samt på tre öar i Stockholms skärgård: Sandhamn, Arholma och Ornö. I november 2015 beslutades att förlägga en del av regionens PKC (cirka 100 av sammanlagt 280 tjänster) på Gotland.

Källa: Polismyndigheten

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om