Inne i vänthallen sitter Edit Nilsson och Ulla Lindbom och väntar på bussen till Slite klockan 10.25. Edit och Ulla åker ofta buss, och har inte tyckt om den tillfälliga vänthallen i byggbodar som resenärerna haft tillgång till under ombyggnaden.
– Det här är stor skillnad. Jag hoppas att busstationen kan vara så här fin i fortsättningen också, att ingen kommer och klottrar graffiti på den, säger Edit.
GA går husesyn med kollektivtrafikens chef Anita Carlsson. Vänthallen känns ännu lite kal.
– Det saknas ännu en del bänkar, och de digitala tavlorna som ska visa tidtabellerna är inte igång, förklarar Anita Carlsson som av en resenär får tips om att sätta upp en stor klocka också.
Vänthallens toalett klarar än så länge bara mynt. Kortläsaren är inte inkopplad.
– Det borde gå att öppna toaletten med månadskortet. Vi som åker ofta borde få den förmånen, föreslår Ulla Lindbom.
Byggbasen Conny Hederstedt från Alvar Hallgrens Bygg intygar att stationen var i stort behov av upprustning.
– Jo, den var sliten. Arbetet kom igång lite senare än planerat, men vi blev ändå klara i tid, säger han.
En malör inträffade dock med den konstnärliga utsmyckning, två stora glaspartier signerade Göteborgskonstnären Eric Magassa, som nu finns på plats i entrén. Två gånger gick rutorna sönder under transporten och först tredje gången kom konsten fram i oskadat skick.
Chaufförernas gamla personalrum har fräschats upp.
– Vi har fått ett fint rum och de nya perrongerna är också bra. Det är mer plats för bussarna, och dessutom har en del linjer fått bättre placering, tycker Lasse Klingvall som har 15 minuters paus innan han ska köra servicelinjen.
Lennie Hermansson har betydligt längre paus. Efter att ha kört skolbuss på morgonen har han fyra timmars uppehåll till nästa tur.
– Ibland kan man börja fyra på morgonen och vara klar sju på kvällen. Man måste älska det här jobbet för att stå ut med tiderna, säger kollegan Sigbritt Jakobsson.
Främsta anledningen till upprustningen är behovet av tillgänglighetsanpassning. Av de nya plattor som lagts är en del mönstrade med räfflor eller prickar och de leder från stationen till de olika hållplatserna. En taktil tavla över området ska ännu sättas upp.
Cyklarna tar över där det tidigare var bilparkering mot Kung Magnus väg. Ett låsbart cykelförråd är en av nyheterna.
Vid cykelparkeringen ska amerikanskt blåregn klättra, och intill står fyra japanska körsbärsträd. Fyra ambraträd ingår också och längs Kung Magnus väg ska ännu sju skogslindar planteras.