Tipsa: Så blir Gotland ännu bättre

Monica Frisk är personen som ska leda utvecklingen av den gotländska besöksnäringen. "Alltid haft en positiv bild av Gotland".

Foto: Anna Sofia Hakeberg

Uppdaterat om nya vd:n2015-08-06 20:15

Passa på att tipsa Monica om vad som bör göras. SKRIV i debatten nedan: Hur blir det bättre för campare? Sommargotlänningar? Husbilsägare? Vad funkar? Vad funkar inte?

Du kan också mejla: redaktion@helagotland.se

Monica Frisk, 55 år, har under flera år arbetat som destinationsutvecklare i Helsingborg. I slutet av juni blev det officellt att hon skulle bli ny vd för Gotlands förenade besöksnäring AB (GFB). Det var en rekryteringsfirma som fick henne att söka tjänsten.

– De hörde av sig och tyckte att jag hade en passande profil. Jag tyckte tjänsten lät väldigt spännande. Därför bestämde jag mig för att vara med i processen, säger Monica Frisk.

Trots att hon bara varit på Gotland en gång tidigare valde hon att tacka ja till jobbet som vd för GFB.

– Jag har alltid haft en positiv bild av Gotland. Ön har så mycket potential och positivt kring sig, så det ska bli spännande att få jobba med varumärket, säger Monica Frisk.

Hon säger att det finns flera viktiga frågor som GFB kommer att jobba med. Under intervjun är det två av dem som hon lyfter fram lite extra.

– Gotland är en typisk sommardestination. Då måste vi skapa nya säsonger och bli en mer offensiv kryssningsdestination. Där har man ju även fattat ett övergripande beslut, säger Monica Frisk.

Hon tillträder sin tjänst 1 oktober och därefter väntar möten med flera olika personer inom besöksnäringen på Gotland.

– Jag ska träffa många personer för att skapa mig en bild om turistnäringen på ön. Det är många företagare som är med i många olika konstellationer.

– Jag förstår varför man vill ha ett gemensamt bolag där man optimerar arbetet med besöksnäringen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!