UPPDATERAD 17.33:
Enligt IP Only ska problemet nu vara löst och samtliga kunder på Gotland ska återigen kunna använda sina tjänster som använder markfiber.
17.15:
Det är företaget IP Onlys kunder på Gotland som under lördagen varit utan samtliga tjänster som använder markbunden fiber. Problemen ska ha börjat vid lunchtid på lördagen, och beror enligt företagets presskontakt Niclas Karnhill på att en kabel som ligger på havsbotten har skadats.
– Det senaste jag hörde är att det är omkring 2 000 hushåll som inte har fiber just nu. I och med att den här störningen handlar om fibernätet påverkas alla tjänster som använder sig av markfiber, säger han till Helagotland.se vid 17-tiden på lördagen.
– Det är dock viktigt att poängtera att det enbart är markfiber som påverkats. Mobiltelefoni går till exempel att använda utan problem.
Enligt Niclas Karnhill arbetar tekniker febrilt med att lösa problemet, men man har för tillfället ingen prognos för när det kan vara avhjälpt.
– Vi tittar just nu på hur vi kan dirigera om trafiken. Tyvärr är det här sådant som händer ibland. Det har hänt både oss och våra konkurrenter förut.
Under lördagen har det även rapporterats om problem med Com Hems tjänster på Gotland. Det är dock oklart om dessa problem har någon koppling till IP Onlys trasiga kabel.
Följ Helagotland.se på Facebook för senaste nytt om Gotland – där kan du även kommentera och diskutera våra artiklar.