PÄ campus Gotland Àr kandidatprogrammet i speldesign ett av de mest populÀra. Tre av fyra inriktningar Àr öppna för internationella studenter som utgör upp till hÀlften av Ärskullarna. De fyra linjerna Àr grafik, programmering, projektledning och speldesign.
Mio Wilund studerar sitt fjÀrde Är pÄ grafikinriktningen. I och med att han har en personlig anknytning till ön kÀndes universitetet hÀr som ett bÀttre alternativ Àn de konkurrenterande skolorna i Stockholm eller Jönköping.
Mios fascination av spel började i ung Älder efter han fÄtt sitt första Game Boy. Spelandet av Nintendos handhÄllna konsoler fortsatte i genomgÄende led allt eftersom de hamnade pÄ marknaden. Spelandet i sig ledde ocksÄ till ett nytt intresse. Eftersom Mio har ett konstnÀrligt driv fanns viljan och drivet att skapa egna spel.
â Det Ă€r en del av mig som idoliserar spel sĂ„ mycket att jag vill vara en del av processen. Det duger inte för mig att bara konsumera utan jag vill vara en del av skapandet ocksĂ„, förklarar han.
Mio berĂ€ttar hur han under sitt andra Ă„r valde att specialisera sig i karaktĂ€rsdesign, interaktivt historieberĂ€ttande och 2D-animation. Han har ocksĂ„ erfarenhet av UI, vilket stĂ„r för âuser Interfaceâ och kortfattat handlar om hur man designar menyer och ikoner inom spelet. KaraktĂ€rsdesign innebĂ€r grafisk design av karaktĂ€rer för illustration i böcker, tecknade filmer och spel.
Olika datorspel skiljer sig mycket utifrÄn hur interaktiv upplevelsen Àr. Det ligger i spelarens hÀnder att föra spelets handling framÄt. Mios intresse för interaktivt historieberÀttande Àr delvis baserat pÄ en observation han gjort.
â Jag tror att det finns brist pĂ„ bra författare. Det Ă€r annorlunda att skriva en story Ă„t ett spel jĂ€mfört med traditionell litteratur, film och serier. Det Ă€r i nĂ€stintill sin egen konstform.
Mio ger tvÄ exempel pÄ hur spel Àr bra pÄ att ge utlopp för bÄde frustrationer och för att slappna av.
â Antingen kan man sĂ€tta igĂ„ng DOOM för springa runt i helvetet och skjuta djĂ€vlar eller sĂ„ kan man sĂ€tta igĂ„ng Animal Crossing för att slappna av. NĂ€r allt som hĂ€nder i vĂ€rlden utanför fönstret Ă€r skit kan man sĂ€tta sig framför skĂ€rmen i sin egna perfekta lilla vĂ€rld.
DOOM, som Mio tar upp i exemplet, Àr ett actionspel med vÀldigt högt tempo dÀr man skjuter djÀvlar och demoner med diverse vapen. Animal Crossing Àr ett simulationsspel dÀr man övertar Àgandet av en liten ö. DÀrefter Àr det helt upp till spelaren vad de vill göra. Bygga ett hus? Fiska? Interagera med de andra spelkaraktÀrerna? Vill du visa upp din ö för dina vÀnner eller besöka deras öar? Fantasin sÀtter grÀnserna i simulationsspelskategorin som av mÄnga anses vara rogivande.
Uppsala universitets speldesignprogram har ett gott rykte som spridit sig utanför Sverige men tyvÀrr finns det fortfarande en viss problematik. Trots de ÄtgÀrder och evenemang som redan existerar finns det svÄrigheter för studenterna och för spelindustrin att finna engagemang för Gotland.
Ett evenemang som dock finns Àr Gotland Game Conference dÀr studenterna fÄr en chans att visa upp sina spel för allmÀnheten. FörelÀsare och andra industriprofessionella frÄn hela vÀrlden besöker konferensen. HÀr finns möjligheter för studenterna att pÄbörja en kontakt och etablera ett professionellt nÀtverk inom spelindustrin.
â Jag kĂ€nner till en mastersstudent som i princip anstĂ€lldes pĂ„ plats. Jag har sjĂ€lv fĂ„tt kontakt med folk i industrin, men jag kĂ€nner dĂ€remot att det saknas engagemang nĂ€r det gĂ€ller Gotland. Det Ă€r vĂ€ldigt frustrerande. Future Games i Stockholm Ă€r en ofantlig konkurrent. Den utbildningen har spelindustrin bĂ€ttre koll pĂ„, sĂ€ger Mio.
Enligt Future Games hemsida Àr praktik vid lokala spelstudios inrÀknad i lÀroplanen. Studenterna fÄr genom detta arbetslivserfarenhet redan innan de tar examen vilket ger ett försprÄng pÄ arbetsmarknaden. Liknande möjligheter finns inte i samma utstrÀckning pÄ Gotland.
Mio Àr ÀndÄ trots allt optimistisk och kÀnner att det enda steget som behöver tas innan han ger sig ut i arbetslivet Àr att fylla pÄ sin portfolio för att kunna visa upp sitt arbete.