Ett av tekniska nĂ€mndens förslag för att öka intĂ€kterna pĂ„ ön Ă€r att turister ska skĂ€nka en tjugolapp till Gotland. Förslaget har vĂ€ckt stor debatt och bland annat Expressens ledarskribent Erik Erfors kritiserar förslaget och kallar det för tiggeri. Men idĂ©n Ă€r inte unik. Flera stĂ€llen i landet har lyckats med en form av besöksavgift. Frostviken i JĂ€mtland lanserade januari 2014 projektet âMervĂ€rde Frostvikenâ.
â Det startade som ett VaajmaÂprojekt, som Ă€r ett samarbetsprojekt med fyra regioner, dĂ€r tvĂ„ Ă€r frĂ„n ÂSverige och tvĂ„ frĂ„n Norge. Det pĂ„gick i tre Ă„r och sedan övergick det till ett leaderÂprojekt som kunde finansiera förstudier, sĂ€ger Kicki Stenvall pĂ„ GĂ€ddede TuristbyrĂ„ och fortsĂ€tter:
â Projektet gĂ„r ut pĂ„ att företag fĂ„r vĂ€lja om de vill vara med och bidra. Till exempel har Ica butikerna hĂ€r lagt pĂ„ en extra krona pĂ„ varje plastkasse som de sedan ger till oss. Vi har ocksĂ„ boendeanlĂ€ggningar som ger tvĂ„ procent till oss och restauranger som ger oss en krona för varje lunch. Det Ă€r lite pengar för plĂ„nboken, men det ger sĂ„ otroligt mycket.
I nulĂ€get har âMervĂ€rde Frostvikenâ nio företag som Ă€r anslutna till projektet och företagen fĂ„r sjĂ€lva vĂ€lja hur mycket de vill bidra med. NĂ„got som Ă€r viktigt Ă€r att företagen skyltar och Ă€r tydliga med vad projektet innebĂ€r.
â MervĂ€rde gĂ„r ut pĂ„ att vi ska förbĂ€ttra kvalitĂ©n och utveckla orten. Vi bofasta ska kĂ€nna att vi lyfter orten. De extra kronorna som betalas pĂ„verkar oss bofasta lika mycket som besökarna, eftersom vi handlar och Ă€ter hĂ€r, sĂ€ger Kicki Stenvall.
Hittills har alla varit positiva till projektet och nu söks fler företag till âMerÂvĂ€rde Frostvikenâ. Och det Ă€r just de anslutna företagen som avgör vad pengarna ska gĂ„ till.
â Vi har möte tre gĂ„nger per Ă„r dĂ€r alla företagen bestĂ€mmer vad pengarna ska gĂ„ till. Föreningar och privatpersoner fĂ„r lĂ€mna förslag och sedan har varje företag en röst var. Hur mycket pengar de gĂ„r in med pĂ„verkar inte hur mĂ„nga röster de fĂ„r, sĂ€ger Kicki Stenvall.
Hur tror du Gotland skulle pÄverkas av ett sÄdant hÀr projekt?
â Gotland skulle kunna lyftas till skyarna. Om varje företag bestĂ€mmer sig för att de gör det för varandra sĂ„ kan de fĂ„ ut vĂ€ldigt mycket av det.
Men dÀremot tror Kicki Stenvall inte pÄ att anvÀnda ord som turistskatt.
â Vi valde att ta bort turistskatt eftersom det lĂ„ter hĂ„rt och fult. Allt med skatt kan fĂ„ folk att tĂ€nka negativt. Man vinner pĂ„ att ha ett snĂ€llt ord.
FunÀsfjÀllen i HÀrjedalen har nyligen pÄbörjat samma projekt.
â Vi Ă€r i ett stadie dĂ€r vi bygger ut systemet. Vi testar det just nu pĂ„ en butik, en restaurang och en boendeanlĂ€ggning. Hittills har det bara Âvarit positivt sĂ„ nĂ€sta fas blir att Âbygga ut det hĂ€r ordentligt, sĂ€ger Jonas Kojen, vd för ÂDestination FunĂ€sfjĂ€llen.
Och enligt Jonas Kojen finns det stora pengar att fÄ in genom projektet.
ââOm jag tar exemplet Ica sĂ„ omsĂ€tter de nĂ€stan 400â000 plastkassar. Dessutom har vi ungefĂ€r 800â000 kommersiella gĂ€stnĂ€tter i vĂ„rt omrĂ„de. Det Ă€r mycket pengar, och jag tror att skulle det hĂ€r bli helt utbyggt skulle det innebĂ€ra mellan fem och tio miljoner kronor för oss.
Ăven i FunĂ€sfjĂ€llen har projektet tagits emot positivt, och han tror den skulle bli framgĂ„ngsrik pĂ„ Gotland.
â Jag ser ingen annan finansieringsform som kan vara sĂ„ lĂ„ngsiktig, hĂ„llbar och skapa mer möjligheter för Gotland. Frivilliga avgifter Ă€r inget jag tror pĂ„, sĂ€ger Jonas Kojen.