Förutom näringsliv och innovation ansvarar Mikael Damberg även för turismfrågor och var med det på plats i går för att överräcka Stora Turismpriset 2016 till museichefen Lars Sjösvärd och biträdande museichefen Jenny Westfält.
Mikael Damberg är flitig besökare på Almedalsveckan, men har haft svårt att få tiden att räcka till för ett museibesök.
– Det var flera år sedan jag besökte Gotlands Museum. Många har rekommenderat ett besök och jag ser fram emot att komma tillbaka, säger han.
När Mikael Damberg besökte Gotland i juni stod de 100 miljonerna i ”Hållbara Gotland” på agendan. I den satsningen lyfts bland annat kulturens roll för att främja besöksnäringen fram.
– Gotland ligger i topp över de län som ökat antalet övernattningar mest i år. Besöksnäringen är väldigt viktig för ön och genom det har Gotlands Museum en central roll. Många turister som besöker Gotland för första gången vill bekanta sig med resmålet. Då går de till museet, och genom det blir museet ovärderligt för destinationen. Jag tycker det är kul att Gotlands Museum får det här erkännandet, säger han.
I juryns motivering nämns bland annat att museet ”utvecklats affärsmässigt”.
– Affärsmässighet kan vara att lyhört lyssna på och förstå vad besökarna vill uppleva, och göra museet ännu bättre. Det är ett arbete som inte alla orkar med, men Gotlands Museum har klarat av det, säger Mikael Damberg.