Färre allvarliga trafikolyckor 2015

Antalet döda och svårt skadade var i fjol det lägsta på flera år. Men totalt skadades ändå fler i den gotländska trafiken under 2015.

Foto: Fotograf saknas!

Trafiksiffror (GA)2016-05-06 11:00

Två döda, 17 svårt skadade och 137 lindrigt skadade. Det blev Gotlands trafikfacit för 2015. Under de senaste tio åren har antalet svårt skadade och döda bara varit lägre 2011. Däremot var antalet lindrigt skadade det högsta på fem år.

Av dödsolyckorna inträffade den ena på länsväg 140 vid Kovik den 27 januari. En personbil kom över i fel vägbana och frontalkrockade i hög fart med en mötande bil. I den satt en 60-årig man som omkom.

Olyckan har fått ett rättsligt efterspel. Förra månaden åtalades föraren i den bil som kom över på fel sida. Han var vid tillfället påverkad av narkotikaklassad medicin och åtalas för vållande till annans död, rattfylleri och grov vårdslöshet i trafik.

Den andra dödsolyckan inträffade i Stenkyrka i september. I en singelolycka omkom en man i 25-årsåldern sedan han voltat med bilen.

De två som omkom i trafiken var båda män. När det gäller de allvarligt skadade var åtta män och nio kvinnor.

Även om de allvarliga olyckorna minskade anser Anna Rönnle, verksamhetsansvarig för NTF på Gotland, att arbetet med att förändra trafikanternas attityd måste fortsätta.

– Det har blivit ett tuffare klimat på vägarna, många hävdar sin rätt framför andra. Det finns även en negativ inställning till 80-gränserna. För att få ner olyckorna måste förståelsen för hastighetsgränserna bli bättre, säger Anna Rönnle.

– Den svåra biten i vårt jobb är att få folk att ändra attityd. Vi försöker vara med och informera i samband med att polisen har kontroller, tillägger hon.

Av de som skadas i trafiken är många oskyddade trafikanter. De senaste åren har tre fotgängare omkommit på Gotland, två av olyckorna var 2008 och en 2011.

Sedan 2007 har Gotland haft två dödsolyckor med cyklister inblandade.

– Oskyddade trafikanter är ett av de stora problemen, särskilt cyklisterna. De ska också följa trafikreglerna men många av dem svischar fram på ett farligt sätt, utan hjälm och med hörlurar för öronen, säger Anna Rönnle.

Hon tror att antalet cykelolyckor är fler än vad statistiken visar.

– Många olyckor sker när cyklister kör om kull på egen hand. Och då rapporteras de inte till polisen.

Cyklisterna utgjorde hälften av de allvarligt skadade i trafiken i landet 2015.

Sammanlagt omkom 259 personer i olyckor i vägtrafiken i Sverige förra året. Det är det lägsta siffran någonsin. Minskningen fanns bland fotgängare och cyklister, medan antalet omkomna bilister och motorcyklister var fler än under 2014. Trafikverket noterar bland annat att många trafikanter är dåliga på att hålla hastighetsgränser. Respekt för gränserna skulle kunna rädda 40 liv om året.

75 personer omkom i alkohol- eller drogrelaterade olyckor år 2015 vilket är 29 procent av alla omkomna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om