Säkrare och snabbare vägar för 110 miljoner

Nya gång- och cykelvägar, fler gångtunnlar och en ny rondell ingår i planerna för hur trafiken ska styras runt Visby för att godstrafiken ska flyta snabbare . Över 110 miljoner kronor beräknas det kosta.

Övergångsstället vid Follingborondellen i kvarteret Stenhuggaren är inte bra ur trafiksäkerhetssynpunkt. Här vill regionen ha en gångtunnel.

Övergångsstället vid Follingborondellen i kvarteret Stenhuggaren är inte bra ur trafiksäkerhetssynpunkt. Här vill regionen ha en gångtunnel.

Foto: Åsa Sveds

Trafiksatsning (ga)2019-08-20 06:09

Visby- och Färjeleden behöver byggas om för över 110 miljoner kronor. Det är Trafikverket tillsammans med Region Gotland som ska stå för satsningen. Visby- och Färjeleden är statliga vägar men en del av åtgärderna faller under regionens budget. Kostnaderna fördelas mellan Trafikverket och Region Gotland. Enligt beräkningar handlar det om mellan 76,5-82,3 miljoner kronor som Trafikverket får bekosta medan regionens kassa belastas med 26,2 – 28,8 miljoner kronor.

Att man prioriterar Visbyleden handlar om att det är en väg som är viktigt för försörjningen av varor. Syftet med åtgärderna är att man vill få bort stoppklossar som hindrar godstransporter och andra fordon,för att de enkelt och snabbt kan ta sig fram längs leden. Sämre framkomlighet leder till att mer trafik kommer att röra sig genom centrala Visby och det vill man undvika. Samtidigt vill man att gång- och cykeltrafikanter ska skyddas med säkra övergångar.

Ur miljösynpunkt är det också viktigt att ringleden används och flyter på bra.

– Det är många långtradare med gods som kör längs Visbyleden och miljömässigt är det bättre om de inte behöver stanna, säger Lennart Klintbom, trafikingenjör i regionen.

För att göra det möjligt vill man ta bort övergångsställen där fordon måste stanna och släppa fram gång- och cykeltrafikanter. De ska ersättas med fler gångtunnlar, varav bland annat en i Follingborondellen, en vid Terranovarondellen och en i Färjeledsrondellen.

– Vid Follingborondellen är övergångsstället långt. Det är inte bra, säger David Nykvist som är Trafikverkets representant för planen.

En gångtunnel vid Färjeleden byggs för att koppla den nya gång- och cykelväg längs hamnbacken med Visborgsområdet.

Vägarna som ska leda in trafikanter till Visborg behöver göras trafiksäkrare. Där planeras till en början en justering av trafikljusen.

– I korsningen Allégatan och Färjeleden vill vi ha en rondell på sikt men vi kan förbättra korsningen på kort sikt genom att bland annat trimma trafikljusen, säger Lennart Klintbom.

Utvecklingen av Visborgsområdet påverkar i vilken takt de olika åtgärderna ska göras.

Vid hamnen i Visby har man problem med att leda folk rätt så att de inte korsar vägen vid hamnrondellen där fordon kör till färjan.

– Skyltar struntar folk i, så vi vill bygga bort problemet genom att bygga en ny gång- och cykelväg på andra sidan vägen, säger David Nykvist på Trafikverket.

Det är tänkt att torget utanför hamnterminalen ska göras om och formas så att det blir naturligt att gå mot den nya gång- och cykelvägen som ligger på samma sida som Pallisaderna.

– Då kommer kryssningsbesökarna också automatiskt att hamna på rätt sida med anslutning till gångbron, säger han.

Vägen kommer att ansluta till nya gång- och cykelvägar längs Gutebacken och Färjeleden.

Några åtgärder kan göras inom kort och med små medel medan andra kräver mer omfattande insatser. Vilka som kommer att bli verklighet är inte slutgiltigt bestämt men regionen har tagit fram ett förslag till yttrande som efter politiskt beslut ska överlämnas till Trafikverket.

–  Det finns pengar men de räcker inte till allt. Och det är regionen som slutgiltigt bestämmer vad som ska göras i första hand, säger David Nykvist.

Planerade åtgärder:

Nya övergångsställen: Färjeleden vid hamnterminalen, Terranovarondellen, Follingborondellen, Färjeledsrondellen.

Gång- och cykelvägar: Gutebacken och Färjeleden

Rondell: Vid korsningen Visborgsallén/Visbyleden/Allégatan.

Ny väg: Sotaregatan mellan Linds växthus och Biltema på Stenhuggaren.

Hamnen: Torgytan utanför hamnterminalen byggs om för att styra gående mot gångvägen längs Färjeleden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om