Sedan nollvisionen infördes för snart 30 år sedan har olika trafiksäkerhetsåtgärder tillförts i landet. 2017 blev en nationell trafikanalys klar om att sänka bashastigheten i tätort, där 40 kilometer i timmen ska bli ny bashastighet inom tättbebyggt område i hela landet.
Nu, drygt åtta år senare, börjar Gotland följa riktlinjerna.
– På Gotland har vi inte varit snabbast på det här, vi följer riktlinjerna som baseras på regeringens nationella utredning. Vi anser att det är dags även för oss att följa dem, säger Patric Ramberg.
Efter teknikförvaltningens hastighetsöversyn för Visby tätort vill de nu gå vidare med Gotlands övriga orter. Först ut är Slite där förvaltningen föreslår en bred sänkning av bashastigheten inom Slite tätort till 40 km/h. Hälften av villaområdena i Slite är anpassade enligt Vägverkets handbok ”Rätt fart i staden”
För vissa enstaka sträckor i Slite nära skolor och bostadsområden anses det även motiverat att ändra från 50 km/tim till 30 km/h.
Enligt Patric Ramberg så har teknikförvaltningen fått synpunkter från allmänheten om hastigheterna i olika tätorter på Gotland.
– Det finns folk i allmänheten som tycker att vi har hög hastighet och bör göra någonting åt det, säger han.
I veckan väntas tekniska nämnden inte bara fatta beslut om Slite, utan även hastighetssänkningar på ett mindre antal gator i Hemse, Roma, Vibble, Fårösund, Lärbro, Klintehamn, Burgsvik, Tingstäde och Ljugarn. Arbetet väntas dra i gång efter sommaren.