I tisdags kom den första av två leveranser med brosektioner till Visby hamn. Utöver tre mindre sektioner anlände även den längsta sektionen, som är runt 27 meter lång och 26 ton tung.
Redan om en vecka kommer alla brosektioner att finnas på plats på Gotland. Sedan ska det monteras.
– Stålkontroller och svetskontroller görs i fabriken i Litauen. Visuella kontroller görs på plats här på Gotland innan man börjar montera, så som att kolla fackverk, balkar och pelare, säger Isak Malm, projektledare på Trafikförvaltningen.
I början på maj är tanken att kryssningsbron ska lyftas, under nattetid, för att det ska vara så lite trafikpåverkan som möjligt.
– Precis i början på maj är tanken att man stänger av färjeleden och linjetrafiken på nattetid, ungefär fyra till fem timmar under en natt, för att lyfta den 27 meter långa sektionen med hjälp av kranar, säger Isak Malm.
När bron kan användas är fortfarande oklart. Det är mycket att göra tills dess och man arbetar samtidigt med en reservplan ifall bron inte är igång tills midsommar.
– Det är för svårt att svara på än. När den väl kommit på plats är det jättemycket att göra, men vi jobbar parallellt med ett reservalternativ ifall bron inte kan vara i bruk till midsommar, säger Isak Malm.