Det tidiga snöfallet bidrog till att november 2016 blev den mest olycksdrabbade månad Gotland upplevt. Sammanlagt 91 viltolyckor rapporterades under november, samtliga med påkörda rådjur. Den månaden medförde att antalet viltolyckor ökade kraftigt under fjolåret.
För 2016 har 579 viltolyckor rapporterats, varav 577 med rådjur, en med vildsvin och en olycka med örn. Jämfört med 2015 är det en ökning med nära 30 procent.
Ökningen innebar att de dryga 20-tal jägare som polisen anlitar för eftersök, det vill säga att lokalisera skadat vilt efter en olycka, fick mer att göra. Jägarförbundets ordförande Johan Thomsson, som är en av de kontaktpersoner polisen ringer till, hade själv ett 40-tal uppdrag under förra året.
– Jag tror 20-30 procent av rådjuren som blir påkörda dör direkt. Av dem vi spårar och får tag i ligger de allra flesta inom 100 meter från olycksplatsen, säger Johan Thomsson som påpekar att rådjur trots allt är tåliga och att många återfinns inte efter en krock.
Följs alla regler så kontaktar bilföraren polisen direkt efter en påkörning och markerar olycksplatsen. Men så sker inte alltid.
– Jag tror många låter bli att rapportera olyckor. Föraren kanske känner skuld, eller tror att smällen tog så lätt att djuret inte skadats. Det är ofta som vi åker på olyckor där någon annan förare än den som körde på har ringt polisen, säger Johan Thomsson och berättar om ett sådant tillfälle i november:
– Jag åkte på en olycka på vägen mellan Garda och Etelhem. Det var tidningsbudet som ringde, rådjuret låg mitt en ena körbanan och var fortfarande vid liv när jag kom.
Enligt jaktförordningen är den som kört på vissa djur skyldig att göra en polisanmälan och att märka ut platsen där olyckan skett. Skyldigheten gäller flera arter, bland annat rådjur. Att lämna platsen utan att anmäla olyckan är ett brott mot jaktlagen. Den brottstypen har ökat i samma snabba takt som olyckorna. Fram till 2012 gjordes bara ett fåtal anmälningar per år. 2012 anmäldes 33 brott mot jaktlagen, året därpå 41. Under 2014 gjordes 55 anmälningar.
Ökningstakten av antalet viltolyckor har de senaste åren legat kring 20-30 procent. För att öka säkerheten har Trafikverket siktröjt olycksdrabbade sträckor. Johan Thomsson tycker att det finns mer att göra.
– Det finns några kända stråk där många viltolyckor inträffat. Där borde man hålla gräset nere på sommaren.
Allt fler olyckor innebär även ökade kostnader för bilägare och försäkringsbolag. Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) räknade 2014 med att en rådjurskollision i snitt ger materiella skador för 21 000 kronor. Enligt den beräkningen orsakade fjolårets viltolyckor skador för drygt 11,5 miljoner kronor.