Bättre arbetsmiljö för 39 miljoner kronor

Efter nio års kamp är striden mellan regionen och Arbetsmiljöverket om trånga toalettutrymmen, dåliga lokaler, stress och hög arbetsbelastning över. Slutnotan som lett till en godkänd arbetsmiljö slutade på 39 miljoner kronor.

Efter nio år har Arbetsmiljöverket godkänt brister på Visby lasarett.

Efter nio år har Arbetsmiljöverket godkänt brister på Visby lasarett.

Foto: Åsa Sveds

Toalettstrid (GA)2019-04-26 14:49

Arbetsmiljöverket inledde sin granskning av arbetsmiljön på Visby lasarett 2010 med ett föreläggande som bland annat gällde trånga utrymmen i patientsalar och på toaletter.

Två hot om vite ingick varav den senare var på tre miljoner kronor. Efter flera turer fastställde förvaltningsrätten att allt skulle vara klart den 6 december 2018. I februari 2019 gjordes en uppföljande inspektion vilket resulterade i att Arbetsmiljöverket var nöjda med de åtgärder som hälso- och sjukvårdsförvaltningen vidtagit. Då hade nio år gått.

– Vi har haft ett bra möte med Arbetsmiljöverket och jag tycker vi fått något för pengarna vi lagt ner. Det har gjort att vi har fått bättre utrymmen och arbetsmiljö, säger Karolina Samuelsson, tillförordnad sjukvårdsdirektör i Region Gotland.

Kostnaden för alla ombyggnader och korrigeringar slutade på omkring 39 miljoner kronor.

– I den siffran ingår samtliga budgetbeslut som vi har kopplat till Arbetsmiljöverkets förelägganden, oavsett verksamhet. I dessa investeringsutgifter ingår inte de kostnader som arbetet med nya rutiner, nya arbetssätt och så vidare som också varit en stor del arbetet med att förbättra arbetsmiljön för de anställda inom dessa verksamheter, förklarar Yvonne Skovshoved, ekonomichef på hälso- och sjukvårdsförvaltningen.

Kajsa Holmström, lokalstrateg på förvaltningen har hållit i de olika ombyggnaderna. Hon berättar att det varit fyra olika förelägganden från Arbetsmiljöverket.

– Ett föreläggande gällde hög arbetsbelastning och stress, ställd till samtliga kliniker Visby lasarett.

En mängd åtgärder för att förbättra arbetsbelastningen och stress har genomförts under åren. Det har bland annat varit översyn av bemanning, utbildningsinsatser samt införande av nya funktioner i vårdkedjan såsom vårdplatskoordinatorer.

– Expeditionsutrymmen på gyn och förlossning fick vi kritik för och det var trånga utrymmen i patientsalar och på toaletter.

Vid Arbetsmiljöverkets inspektion i februari kunde man konstatera att lokalerna nu uppfyller kravet på 0,8 meter fritt utrymme.

För att åtgärda alla brister har de olika lokalerna fått evakueras.

– Vi har använt en mottagningslokal som permanat lösning dit olika avdelningar fått flytta i samband med ombyggnaderna, berättar Kajsa Holmström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om