Somrarna på Gotland lockar till sig många taxibilar från fastlandet och varje år brukar det uppstå vissa problem – med en del av dem. Taxikunder blir uppskörtade och seriösa taxiföretag snos på kunder. Senast gick Taxi Gotland ut med en varning på sin Facebook-sida.
– Problemet är när det riktas kritik mot friåkare och när uppmärksamheten kommer i media så dras vi alla över en kam, menar Kjell Jonsson, som driver Gotland Green Cab.
Han har varit i kontakt med flera gotländska kollegor som vill skapa förståelse för sitt arbete:
– Vi är ett tiotal småföretagare som tillsammans har ett tjugotal bilar. Vi finns här året runt och driver våra företag seriöst. En fördel med oss är att man slipper telefonkö och att man får besked direkt.
Om prissättningen säger han:
– Priserna kan och får variera mellan taxibolagen. Några gotländska friåkare har lägre taxor än Taxi Gotland, andra har något högre.
Flygresenärer är hett för taxibranschen, vilket är tydligt när man besöker Visby Airport. Där har man begränsat jämförpriserna som alla taxibilar ska ange i prisinformationen till 420 kronor för att få köra på flygplatsen.
– Alla gotländska fribilar håller sig mellan 340 och 420 kronor, själv ligger jag i nederkant, kommenterar Kjell Jonsson.
– Till innerstaden stannar skillnaden mellan tio och femton kronor för det som kallas en dyr och det som kallas en billig gotlandsbil.