â Ungdomarna som var i Visby under vecka 29 ska ha vĂ€ldigt mycket beröm. Otroligt lite fylla, jag sĂ„g inget brĂ„k och det var aldrig nĂ„got tjafs i taxin. Jag hade Ă€ndĂ„ massor av körningar, mĂ„nga till och frĂ„n Kallis, sĂ€ger Jonny Brakstad.
â TvĂ€rtom blev körningarna vĂ€ldigt roliga, förfest dit, efterfest hem. De kopplade upp sig via bilens högtalarsystem och spelade musik. Det var vĂ€rldens party!
Jonny Brakstad började köra taxi i december och har hela tiden fĂ„tt höra av kollegor att âvĂ€nta bara till sommaren sĂ„ ska du fĂ„ seâ.
â Visst har det varit mycket att göra, men vĂ€ldigt lugnt. Jag kan helt Ă€rligt sĂ€ga att det hĂ€r jobbet har varit flera hundra procent över förvĂ€ntan.
Han liknar Visby under högsÀsong med vilken festival som helst.
â Det ligger ganska mycket skrĂ€p pĂ„ gatorna vid femtiden pĂ„ morgonen, men sedan kommer stĂ€dpatrullen och gör i ordning, berömmer han.
Jobbet bakom ratten innebÀr mÄnga upplevelser och spÀnnande möten.
Bland annat berĂ€ttar han om hur han passerade genom VĂ€sterhejde klockan 04.30 en morgon dĂ„ han blev invinkad av tvĂ„ medelĂ„lders herrar vid vĂ€gkanten. Det visade sig att duon hade cyklat frĂ„n Visby till VĂ€sterhejde pĂ„ en cykel som de hade âlĂ„natâ och planen var att pĂ„ den ta sig hela vĂ€gen hem till Fröjel.
Det blev en alldeles för tuff uppgift efter en helkvÀll pÄ stan.
Det slutade givetvis med att Jonny körde dem hem, men dÄ det kom fram att de var golfspelare och morgondimman lÄg magisk över fÀlten denna okristligt tidiga timma, valde han att köra ner killarna till Kronholmens golfbana pÄ vÀgen.
â Vi gick ut och bara njöt dĂ€r en stund innan vi körde vidare, berĂ€ttar han.
Och den dĂ€r âlĂ„nadeâ cykeln...?
â Den lovade de att lĂ€mna tillbaka dagen efter.
Det Àr bara friÄkarna frÄn fastlandet som Jonny Brakstad riktar kritik emot.
â AlltsĂ„, fri konkurrens rĂ„der och det Ă€r jag helt och hĂ„llet för. DĂ€remot sĂ„ kĂ€nns det inte bra nĂ€r mĂ„nga förare som kör pĂ„ en omotiverat dyr taxa stĂ„r och köar och fĂ„r med sig turister som precis har klivit av fĂ€rjan. Kundens första upplevelse av Gotland riskerar dĂ„ att bli en vĂ€ldigt, vĂ€ldigt dyr taxiresa. Ingen rolig start pĂ„ en semester.
Vad mÄste man tÀnka pÄ innan man Äker ivÀg?
â PĂ„ varje taxibil finns det information om vilket pris som Ă€r det högsta som bolaget tar ut för tio kilometers körning, vilket motsvarar 15 minuter. PĂ„ vĂ„ra bilar stĂ„r det 325 kronor dĂ€r, men det högsta jag hört talas om i sommar var en bil som hade 1â995 kronor som högsta pris. DĂ„ blir Ă€ven en mycket kort strĂ€cka enormt dyr.
Han berĂ€ttar om kunder som har fĂ„tt betala 900 kronor frĂ„n taxistolpen pĂ„ Ăster till Vibble och 650 kronor till Furulund.
â SĂ„ mitt tips Ă€r att vara vĂ€ldigt observant, och dessutom har man ingen skyldighet att hoppa in i den bil som rĂ„kar stĂ„ först i taxikön. Men fĂ„r vĂ€lja vilken taxi man vill, sĂ€ger Jonny Brakstad.
Hur tÀnker du kring dricks?
â Det Ă€r vĂ€l trevligt, men absolut ingenting som jag förvĂ€ntar mig.
Givetvis har det funnits arbetspass dÄ oturen grinat honom i ansiktet.
Som en punktering i vintras nÀr det var ett antal minusgrader ute.
â Det var mitt i natten och innan jag var klar sĂ„ var fingrarna stelfrusna. Jag fick ringa efter en annan bil som kom och plockade upp min kund.
Hur Àr det dÄ med intima förehavanden i taxibilarna?
Jonny Brakstad svarar inte spikrakt pÄ frÄgan utan bjuder i stÀllet pÄ en dialog han hade med en kund tidigare i somras.
Kund: Ăr det okej om vi har sex i baksĂ€tet?
Jonny: Det Àr ingen idé, vi Àr snart framme.
Kund: Men jag Àr snabb!
Jonny: Du ska inte vara snabb, du ska vara uthÄllig.