Trenden kom till Sverige sent, men de senaste åren har gintrenden varit stark och det finns ännu inga tecken på att svenskarna har börjat tröttna. Och kanske handlar det inte längre om någon trend, utan ginet är här för att stanna. Det tror i alla fall Lorenzo Guida och Jens Josefsson, som ligger bakom boken "Svensk gin – Drinkar, destillerier och drömmare" som släpps i juni.
– Man pratade om hamburgertrenden som man trodde skulle gå över, men fortfarande äter vi en hamburgare i veckan, säger Jens Josefsson.
I arbetet med boken har de rest land och rike runt och besökt 18 ginproducenter, och tre tonicproducenter. Två stopp har gjorts på Gotland, vid Hellström gin på Furillen och Gotland Spirits i Linde. Det är inte bara konsumtionen av spritsorten som ökat de senaste åren, utan antalet producenter har ökat lavinartat. När Lorenzo Guida och Jens Josefsson påbörjade bokprojektet för 2,5 år sedan fanns ingen av de gotländska ginsorterna på marknaden än, utan de har tillkommit senare.
– Om vi blickar tillbaka sex, sju år så fanns det bara en svensk producent och det var Härnö gin. Det har exploderat inte minst de senaste två åren, det händer verkligen jättemycket, säger Jens Josefsson.
Både Jens Josefsson, som är en av författarna till boken, och Lorenzo Guida, som har fotograferat, har en bakgrund inom restaurangbranschen.
– Jag har ett stort intresse för mat och dryck sedan lång tid tillbaka och är utbildad skeppskock. I många år har jag sedan jobbat med webbutveckling och IT och för några år sedan började jag få ett intresse för gin. Jag reste en del och handlade alltid med mig olika sorters gin och tonic, berättar Jens.
Lorenzo är uppvuxen i södra Italien och kommer från en restaurangfamilj.
– Jag är i princip uppvuxen på ett restauranggolv. När jag flyttade till Sverige började jag arbeta på krogar på Stureplan som barmästare, och på den vägen är det. Nu har jag startat en byrå som skapar innehåll åt besöksnäringen, med inriktning mot hotell och restaurang.
Den stora ginboomen inleddes globalt för omkring 15 till 20 år sedan. I Sverige tog det som sagt längre tid innan trenden blev ett faktum. I dag finns fler ginproducenter i Sverige än någonsin tidigare, men jämför vi med grannlandet Danmark ligger vi ännu i lä, berättar Jens som själv bor där.
– Historiskt har ginen varit den mest använda cocktailspriten, sedan tog vodka över från 50-talet och framåt. Nu ser vi att ginet börjar återta sin plats. Gin är så pass allround att det funkar till mycket. Tröttnar folk på GT (gin and tonic) finns alltid dry martini eller negroni, säger han.
Ginen har också gjort resan från "fulsprit" till att ha tagit sig in i finrummen. Påkostade ginflaskor ses även numer i var och vartannat vardagsrum, som en självklar del av inredningen.
– Förr i tiden bjöd man på fint spanskt bubbel vid middagar men nu är det nästan kutym att ha valt ut en speciell gin, en tonic och servera i speciella glas. Det tror jag kommer bli mycket vanligare än bubbel i framtiden. Vi har ett kapitel om det i boken, som handlar just om att gin har gått från något man drack på husvagnssemestern till att bli en självklar del i finrummen på barvagnen, säger Jens.
Flera av öns restauranger rider på gin-vågen. Krusmyntagården öppnade sommaren 2018 baren "GT-villan" och restaurang Lindgården i Visby innerstad byggde för några år sedan en egen ginbar.
Det är inte bara marknaden för gin som fullkomligt exploderat, utan ginens ständiga följeslagare tonic har också fått ett rejält uppsving med flera svenska producenter. Denna trend har letat sig in i Gotlands butikshyllor, inte minst på Stora Coop i Visby som nyligen ordnat en hel tonic-avdelning.
– Tonic är en förutsättning, hade vi inte haft bra mixers hade vi inte heller haft bra gin, säger Jens Josefsson.
Totalt är de sju personer som har hjälpts åt att göra boken om svensk gin. Boken har tagit något längre tid än planerat att göra på grund av pandemin, men det har i alla fall blivit en hel del resande genom landet för Lorenzo som fotograf. Jens, som bor i Danmark, har fått sköta det mesta digitalt.
– Många destillerier har stängt för besökare under pandemin. Men nu har jag fått se hela Sverige på två år, hälften av alla ställen hade jag inte ens varit på innan, säger Lorenzo.
Coronapandemin har gjort att fler har fått upp ögonen för lokalproducerat, tror Jens.
– Svenska konsumenter har börjat köpa mer och mer svenskt gin. Det är också en tacksam spritprodukt att producera. Du kan göra det varsomhelst i världen och det tar ganska kort tid från produktion till försäljning, till skillnad från lagrad sprit som whisky.
Boken är inte bara tänkt att fungera som ett uppslagsverk, utan stort fokus läggs på personerna bakom destillerierna och orterna de verkar i.
– Många producenter jobbar med sin skog och sin natur. Åker vi till Härnösand vill vi se hur allt funkar runtom i bygden. Vi vill käka korv i kiosken där alla hänger, gå till den lokala puben och få med hela samhället. Vi ville inte göra ett reklamblad utan få en dokumentär känsla, berättar Lorenzo.
Hellström gin och Gotland Spirits gin, som båda finns med i boken, är i sig mycket olika trots att de är producerade nära varandra geografisk, menar Jens och Lorenzo.
– De gotländska producenterna gör ganska mycket väsen av sig, vilket är roligt. De har stort fokus på hållbarhet vilket jag tycker är viktigt. Man skapar allt från grunden med hjälp av bönderna runt omkring och tar det hela vägen till färdig produkt, säger Lorenzo.
Gin och gindrinkar kan serveras i oändliga smakkombinationer. Jens och Lorenzo tipsar om två av dem:
– Om man redan har provat en massa annat tycker jag att det är kul att gå tillbaka till rötterna. Jag dricker gärna en bra London Dry Gin med en neutral tonic, och kanske lite citronzest istället för en citronskiva. Det börjar bli en favorit för min del, säger Jens.
– Jag tycker om när man jobbar med ganska rena smaker från skogen, till exempel granskott och annat man kan hitta gratis och naturligt, säger Lorenzo.
Vilka är era favorit gindrinkar?
– Negroni är en klassiker. Jag tycker väldigt mycket om den, jag har ju italienskt påbrå också, säger Lorenzo.
– Jag är en väldig fanatiker av dry martini och att verkligen lyfta ginens smaker, säger Jens.