Polisen: För många slarvar med lyset

Höstregn och mörker innebär tid att fixa lyset på cykeln. ”Vuxenvärlden borde ta större ansvar för att ­barnen har ordentlig belysning”, säger Tobias Engström vid polisen.

Lyse på cykeln är viktigt, såväl för cyklisten som för annan trafik. Vid en olycka är det alltid cyklisten som råkar mest illa ut, oavsett vems fel som orsakat incidenten.

Lyse på cykeln är viktigt, såväl för cyklisten som för annan trafik. Vid en olycka är det alltid cyklisten som råkar mest illa ut, oavsett vems fel som orsakat incidenten.

Foto: Francisco Seco

SVART I HÖSTMÖRKRET2018-09-25 09:30

Fungerande lysen på cykeln är en billig livförsäkring, varje år inträffar olyckor som möjligen kunde undvikits om cyklisten följt lagen.

En lykta ska finnas framtill med vitt eller gult sken och där bak en lykta med rött ljus, båda ska tydligt kunna ses på 300 meters avstånd.

Det är dock lite si och så med detta i den gotländska trafiken, menar Tobias Engström vid polisen på Gotland.

– Generellt skulle jag säga att många är dåliga på att ha ordentlig belysning. Någon har lyse fram men inte bak, vissa har inget alls.

Polisen kommer i år inte ha någon riktad insats mot cykelbelysning, vilket de haft vissa andra år. Istället ingår kontrollen av cykelbelysning i den vardagliga patrulleringen.

– Ser vi någon som cyklar utan lyse när mörkret fallit stannar vi denne och pratar en stund, ungefär ”saknar du inte något på din cykel nu?”, säger Tobias Engström.

Företeelsen kan sedan resultera i att personen bötfälls.

Många kommer med bortförklaringar, så klart. ”Jag glömde” eller ”batteriet har precis laddat ur”.

– Men i så fall ska man låta cykeln stå tills det är åtgärdat. Checka av lysena emellanåt precis som du gör med bilen, det är mitt råd.

Men det är lite si och så med det också, eller hur? Många enögda bilar på vägarna.

– Jo, så är det. Och även där har vi möjlighet att bötfälla. De farligaste är de bilar som helt saknar belysning fram till vänster, de är lätt att ta för motorcyklar eller mopeder, säger Tobias Engström.

Men för att återvända till cyklisterna. Många av de som nyttjar tramphoj är barn och ungdomar.

Här borde, menar Tobias Engström, vuxenvärlden ta ett betydligt större ansvar än i dag. Dels genom en pedagogisk dialog kring vikten av att synas i trafiken, men också se till att barnens lysen verkligen fungerar.

– Se till att de har bra grejer, det ansvaret har vi vuxna, det kan vi aldrig lämna över till dem själva. Och den som ser någon cykla utan lyse, säg det till dem, man behöver inte vara otrevlig. Det är ett gemensamt ansvar vi har.

För honom är det obegripligt, säger han, att inte fler satsar mer på ordentlig belysning med tanke på de led-lampor och liknande som finns i handeln.

– Många borde fråga sig ”har jag lyse för att se och synas ordentligt eller för om polisen skulle stoppa mig?”.

Man ska alltså cykla med lyse i mörkret, om man även cyklar på lyset, vad är det som gäller då?

– Nja, säger Tobias Engström. Då bör man inte cykla alls, såväl för sin egen som andras säkerhet.

lyse på cykeln

En cykel ska ha:

Lykta med vitt eller gult sken samt vit reflex framtill, ska kunna ses på 300 meter.

Lykta med rött sken samt röd reflex baktill, ska kunna ses på 300 meter. Baklyktan får vara av blinkande typ om den blinkar med minst 200 blinkningar per minut.

Vit eller orangegul reflex åt sidan.

En cykel måste dessutom också alltid ha ringklocka och broms.Bötesbelopp för undermålig belysning på cykel:

Avsaknad ljus fram 500 kr.

Avsaknad ljus bak 500 kr.

Avsaknad reflex 500 kr.

Fungerande cykellyse som ej används trots mörker 500 kr.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om