”De hĂ„ller lĂ€ngre Ă€n lĂ„ngtradare”

Försvarets materielverk svarar pÄ kritiken om ursprunget pÄ det brÀnsle som anvÀnds inom den svenska försvarsmakten.

Svar pÄ kritik(GT)2017-03-03 05:00

Försvarets upphandling av drivmedel Àr ett hot mot Sveriges klimatmÄl och dessutom en sÀkerhetsrisk dÄ oljan till stor del kommer frÄn Ryssland. Det dundrade Mattias Goldmann, vd för tankesmedjan Fores, i Gotlands Tidningar i gÄr.

Kritiken besvaras nu av försvarets materielverk, FMV, som sköter upphandlingarna av drivmedel Ät försvarsmakten.

Eftersom mÄnga av försvarets fordon kan anvÀndas under en lÄng rad Är finns en efterslÀpning i bytet till modernare teknik:

– Exempelvis stridsfordon, stridsvagnar och bandvagnar har en helt annan livslĂ€ngd Ă€n en lĂ„ngtradare pĂ„ ett Ă„keri. LivslĂ€ngden pĂ„ ett militĂ€rt taktiskt fordon kan vara upp till 20–30 Ă„r, och eventuella ombyggnader av Ă€ldre fordon för att klara nya brĂ€nsletyper mĂ„ste tas frĂ„n försvarsanslaget.

Det skriver Henrik Hedberg, presschef vid FMV, i ett mejl till GT.

Han uppger att försvarsmakten och försvarets materielverk följer utvecklingen pÄ den svenska och europeiska marknaden och Àven inom Nato, för att se om det finns möjligheter till att gÄ över till förnybara drivmedel.

Kravet Àr att drivmedlen ska kunna fungera i fordonsparken, som rymmer bÄde nya och Àldre fordon av olika typer. Henrik Hedberg pekar bland annat pÄ risken för algbildning, om försvaret skulle anvÀnda sig av biobrÀnslen.

– MĂ„nga fordon anvĂ€nds inte varje dag. En hel del av fordonen stĂ€lls av eller förrĂ„dsstĂ€lls med diesel i tanken för att vara omedelbart gripbara. För dessa fordon anvĂ€nds för nĂ€rvarande endast fossila drivmedel eftersom dagens biobrĂ€nslen inte fungerar sĂ„ bra efter en lĂ€ngre tids lagring. Det finns till exempel risk för tillvĂ€xt av alger.

Enligt Statistiska centralbyrÄn, SCB, kom 40 procent av rÄoljan som Sverige importerade 2015 frÄn Ryssland.

– Det Ă€r mĂ€rkligt att försvaret Ă€r beroende av Ryssland för att försvara oss mot Ryssland, sade Mattias Goldmann i gĂ„rdagens GT.

Henrik Hedberg konstaterar att FMV upphandlar och skriver drivmedelsavtal med leverantörer pÄ den svenska marknaden enligt lagen om offentlig upphandling.

– I avtalen ingĂ„r att det Ă€r leverantörens ansvar att sĂ€kerstĂ€lla tillgĂ„ng oberoende av ursprungsproducent. FMV stĂ€ller ocksĂ„ krav pĂ„ redovisning av miljökonsekvenserna. Ursprung för fossila brĂ€nslen redovisas av leverantörerna enligt de krav som stĂ€lls i drivmedelslagen och brĂ€nsledirektivet pĂ„ leverantören, uppger FMV:s presschef Henrik Hedberg.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!