Under ett Ă„rs tid bussas skolbarnen frĂ„n Ăja skola till Havdhem, medan ventilationen i Ăja Ă„tgĂ€rdas. Linda Appelquist har dottern Freja som gĂ„r i Ă„rskurs fem och numera pendlar med buss frĂ„n hemmet i Hamra till skolan i Havdhem, nĂ„got som fungerat bra menar Linda.
Det har dock inte gÄtt lika smÀrtfritt för hennes son Vilmer, som börjat Ärskurs sju pÄ Högbyskolan. DÀr finns det ingen buss som hÀmtar vid hemmet, utan Wilmer ska i stÀllet först bli hÀmtad av en taxi som kör honom till Burgsvik, för att sedan dÀr ta bussen som avgÄr 08.20. Taxin ska vara pÄ plats klockan 08.00 hemma hos Linda.
â Helt plötsligt stod det en taxi 07.15 och vĂ€ntade. Det var alldeles för tidigt att hĂ€mta. DĂ„ fĂ„r barnen stĂ„ och vĂ€nta i Burgsvik. Jag jobbar som fotvĂ„rdare och fick avboka en kund för att skjutsa sonen sjĂ€lv till Burgsvik senare, sĂ€ger Linda.
En annan gÄng fick hon störta sig till Burgsvik och stanna den anslutande bussen.
â NĂ€r chauffören kom till oss sĂ„ hade han missat att hĂ€mta upp ett av barnen i Vamlingbo och fick dĂ€rför Ă„ka tillbaka dit. Jag fick sticka till Burgsvik och sĂ€ga till busschauffören att de mĂ„ste vĂ€nta in barnen.
Henrik Wilson bor i Sundre och Àven han har tvÄ barn som pendlar. Ett av barnen gÄr i Havdhem och ett pÄ högstadiet i Hemse. Han har liknade upplevelser av taxiresorna.
â Dottern som ska till Havdhem Ă„ker taxin runt 07. Den Ă€ldre dottern runt 07.30. Men en dag var taxin med högstadiebarnen tidig och plockade Ă€ven upp min yngre dotter som absolut inte skulle med i den. Hon Ă€r bara tio och var helt förstörd efter, sĂ€ger Henrik.
En gÄng fick dottern tillsammans med de andra högstadieelever vÀnta i Burgsvik i 50 minuter pÄ den anslutande bussen, dÄ taxin var för tidig.
â Det Ă€r inte acceptabelt. NĂ€r det Ă€r varmt i luften sĂ„ fryser ingen ihjĂ€l, men om nĂ„got liknande skulle hĂ€nda nĂ€r det Ă€r vinter Ă€r det inte alls roligt.
Region Gotland har ett avtal med Taxi Visby som ska besörja regionen med ett antal fordon och med bestÀllningscentralen DRT Solutions som sköter fördelningen av fordonen sedan hösten 2020.
â Det Ă€r lönsamt för regionen, men ocksĂ„ effektivt för skattebetalarna som inte behöver ordna med enskilda resor, sĂ€ger Jyrki Vainio, enhetschef pĂ„ kollektivtrafiken, Region Gotland, om avtalet.
Han menar att problematiken kan ha att göra med att det skett en kraftig ökning av anvÀndare av fÀrdtjÀnst.
â Det Ă€r en ökning som ingen kunde förutse vilket har lett till att vi har för lite bilar ute i trafiken. Bara skolkörningarna har ökat med 40 procent. Det i sin tur kan göra att det blir förseningar. Det kan finnas rena fel och det fĂ„r absolut inte hĂ€nda, sĂ€ger Jyrki Vainio.
Ytterligare fem fordon har bestÀllts för att försöka fÄ bukt pÄ problemen. Det kan dock dröja innan dessa Àr pÄ plats.
â De har sex mĂ„nader pĂ„ sig att leverera fordonen, men mycket handlar om hur det ser ut med tillgĂ€nglighet pĂ„ marknaden, om all utrustning som taxameter och sĂ„ finns, sĂ€ger Jyrki Vainio.
Jonas Andreasson Àr chaufför och skyddsombud för Taxi Visby som sköter körningarna. Han riktar kritik mot planeringen och det sedan tidigare kritiserade bokningsprogrammet som anvÀnds.
â Antalet resenĂ€rer har ökat mycket och det vill till att det finns ett vĂ€ldigt, vĂ€ldigt bra datorprogram för att kunna planera alla dessa resor. DRT:s datorprogram klarar inte av att hĂ„lla reda pĂ„ bilarna och planera sĂ„ att de kan köra en klok rutt, sĂ€ger han.
Han sÀger att det i vissa fall finns syskonpar som ska till samma adress vid samma tid, som tvingas Äka olika taxibilar för att planeringen blivit dÄlig.
â DĂ„ förstĂ„r man att förĂ€ldrar undrar vad det Ă€r som hĂ€nder. Att förĂ€ldrar inte Ă€r nöjda förvĂ„nar mig inte ett dugg. Det finns en stor frustration hos oss förare att situationen Ă€r som den Ă€r.
Martin Andersson Àr marknadschef pÄ DRT Solutions. Bolaget har tidigare menat pÄ att grundproblematiken Àr bilbrist, nÄgot de stÄr fast vid.
â Kollar vi pĂ„ augusti 2023, sĂ„ var det 39 procent fler resor med skolskjuts Ă€n i augusti 2022, men vi har samma antal fordon att bolla med. Det pĂ„verkar sĂ„ att planeringen ibland blir rent ut sagt usel, sĂ€ger han.
Vilket bokningsprogram som anvÀnds spelar mindre roll, menar han.
â För att bilarna ska rĂ€cka till sĂ„ mĂ„ste vi ibland hĂ€mta barn tidigare Ă€n tĂ€nkt och ibland senare. Det Ă€r massor av parametrar sĂ„ som regelverk och individuella behov som vi mĂ„ste förhĂ„lla oss till. Det har inget att göra med vad man har för bokningsprogram.