Gotlands varumärke ska göras om – inspireras av Mallorca

Den nuvarande varumärkesplattformen för Gotland togs fram för tio år sedan. Nu ska den uppdateras – och inspiration hämtas från sydligare breddgrader.

Det var fullsatt i samband med Karin Bills föreläsning.

Det var fullsatt i samband med Karin Bills föreläsning.

Foto: Erik Landerdahl

STORT ARBETE2018-10-19 14:02

Region Gotland tog inför framtagandet av Vision 2025 fram en varumärkesplattform för Gotland. Det är tio år sedan plattformen togs fram och nu ska den uppdateras för att bli än mer aktuell. Projektet går under namnet "Genomlysning av det gotländska varumärket", en projektrapport ska lämnas till regionstyrelsen i december.

Den som fått uppdraget att göra genomlyssningen är Karin Bill som under 20 år arbetat med strategi-, marknadsförings-, ledarskaps- och varumärkesfrågor.

Hon har tidigare bland annat varit reklamchef för Tre, varumärkes- och kommunikationschef för SOS Barnbyrå, samt vd på digitala byrån Pronto. Karin Bill flyttade till Gotland i januari år – strax därefter kom frågan om hon ville göra genomlysningen.

– Mitt namn presenterades för regionen. De kollade på mitt cv och kände att det var en väldigt bra tajming att jag flyttade hit, så kände jag också. Det blev då så kul att flytta till Gotland, jag fick världens mest spännande uppdrag, säger Karin Bill.

Under Företagardagen höll hon en halvtimmes föreläsning om sitt uppdrag. Karin Bill talade inför en fullsatt sal och det var fullt med deltagare från flera gotländska bolag.

– Det jag gör nu är att jag är runt och lyssnar. Jag hoppas kunna lämna en bra och tydlig rekommendation till regionen i december på hur man ska gå vidare. Jag träffar 20-25 personer för djupintervjuer, olika organisationer och vanliga gotlänningar för att höra hur de ser på Gotlands varumärke, säger Karin Bill.

Hur starkt är Gotlands varumärke jämfört med andra platser i Sverige?

– Vi står oss väldigt bra. Jag tror att vi skulle kunna stå oss ännu bättre, till och med mycket bättre. Det gäller att få till en samverkan. Vi måste komma fram till hur vi ska driva varumärket Gotland, det måste bli ännu tydligare.

Hon fick i samband med föreläsningen på Företagardagen frågan om det är någon annan ort som hon tycker gjort en intressant varumärkesresa. Svaret på frågan blev: Mallorca.

– Om man tittar utanför Sverige skulle jag säga att Mallorca är väldigt intressant. Då är det främst intressant på besöksnäringssidan. Man har gjort en tydlig förflyttning från party och supande till en mer penningstark målgrupp med andra aktiviteter och annat boende. Jag säger inte att vi ska göra samma resa, men det är intressant hur de har lyckats göra den förflyttningen, säger Karin Bill.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!