I flera år har Föreningen Banvallen på Storsudret arbetat med att få till stånd en vandrings- och cykelled på den gamla banvallen mellan Burgsvik och Fidenäs – en sträcka på cirka 8,5 kilometer. Och det har varit både med- och motgångar som man behövt tackla under resans gång.
– Det har gått upp och ner och ibland har jag tänkt att nu struntar jag i det här, men vi har fått så mycket stöd från många som tycker att det här är en bra idé och då orkar man lite till, säger Åsa Nilsson Berling som har varit med från starten och sitter i föreningens styrelse.
Och nu efter åtta år har föreningen tagit ett stort kliv mot ett förverkligande. Under vecka 27 har cirka 200 meter av den gamla järnvägssträckan från reningsverket vid Burgsviks hamn breddats något och jämnats till, samt belagts med markduk och ett lager stenmjöl.
Hur känns det att första spadtaget är taget?
– Jättebra. Nu känns det som att det verkligen kan bli något, säger Åsa Nilsson Berling.
– Det är en provsträcka för att få en bättre bild av vad den totala kostnaden för projektet kommer att landa på. Sen vill vi också visa hur det kommer att se ut. Tanken är att det ska se ut så här hela vägen, berättar Stefan Skimutis, även han ledamot i Föreningen Banvallens styrelse.
Planen nu är att låta arbetet vila under sommaren och dra igång till hösten igen, främst på de avsnitt som är avtalade och klara. Förhoppningen är dock att samtliga markägare ska hoppa på tåget – så att den första delsträckan på cirka fyra kilometer mellan Burgsviks hamn och Käldhagen kan bli klar i år. Sen kan arbetet med resterande del fram till Fidenäs påbörjas.
– Vi har flera avtal klara, men det pågår ännu samtal med ett par markägare. Det är viktigt för oss att alla är med och att vi är överens, säger Stefan Skimutis.
Ni har haft mycket kontakt med olika myndigheter. Hur har responsen och stödet varit?
– Det har varit bra. Vi fick ju till exempel 800 000 kronor i återstartspengar efter pandemin från Region Gotland och regionen har också tagit initiativet till ett större nätverk för vandringsleder här på Gotland som vi är med i, berättar Stefan Skimutis och fortsätter:
– Det finns flera lokala initiativ till vandringsleder, men vi behöver stöd. Ett sådant här projekt är förenat med mycket juridik och det är invecklat att söka pengar. Jag skulle önska att regionen kan bli en samordnande kraft och hjälpa till och stötta i det arbetet för vi är ju bara små ideella föreningar.
Förhoppningen är att den nya vandrings- och cykelleden ska ge fler människor en möjlighet att komma ut i naturen.
– Idag är det ju nästan förenat med livsfara att gå eller cykla på vägarna på grund av all trafik och de obefintliga vägrenarna så jag tror verkligen att den här leden kommer att fylla en funktion, säger Åsa Nilsson Berling.
Men man kommer bara till Burgsvik eller Fidenäs...
– Jo, men man kan ganska lätt ta sig söderut längs kusten och banvallen fortsätter ju norröver... Det är en vision att kunna knyta ihop olika leder på Gotland till en helhet. På längre sikt kanske man inte behöver ha med sig bilen utan kan vandra och cykla på Gotland i större utsträckning och ta in det som naturen har att erbjuda. Det tror jag är framtiden, säger Stefan Skimutis.