Det var 2011 som idén om Mässgrupp Gotland föddes. Daniel Bengtsson, Destination Gotland och Scandic Visby, samt Carl-Johan Stålhammar, vd Wisby Strand, skulle stå i olika montrar på en mässa. Då kom man överens om att gemensamt marknadsföra Gotland i en och samma monter. Sedan dess har antalet företag anslutit sig i rasande fart och nu är 24 företag med i gruppen.
– Det är många som tittar på oss och pratar om hur vi marknadsför Gotland. Till exempel vill några från Halmstad att vi ska komma ned och berätta om hur vi arbetar med marknadsföringen av Gotland, säger Daniel Bengtsson.
I år blir det fler stopp än någonsin tidigare. Totalt ska man vid 25 olika mässor marknadsföra Gotland tillsammans. Gruppen besöker bland annat mässor i Oslo, Köpenhamn och Stockholm. Dessutom ska man med en trailer besöka flera stora idrottsevenemang som Vasaloppet och Vätternrundan.
– Det här är den största satsningen som vi någonsin gjort. Det här är bra för hela Gotland, säger Daniel Bengtsson.
Samtliga personer som är med på resemässorna står i samma tröja. Om någon till exempel vill diskutera hotell, aktiviteter eller resa till Gotland, då går respektive representant fram för att prata om det.
– Om vi lyckas få hit fler människor till Gotland. Då tjänar alla på det och därför marknadsför vi ön gemensamt. Man får aldrig stå i någon annan tröja än den gemensamma, den det står Gotland på. Det är kravet för att vara med i gruppen, säger Daniel Bengtsson.