"Norge har koll på Gotland tack vare Pippi"

Under våren pågår en stor gotländsk turné runt om i Europa för att locka nya resenärer till Gotland. "Det handlar om att bygga relationer", säger Carl-Johan Stålhammar.

Mässgruppen på plats i Oslo.

Mässgruppen på plats i Oslo.

Foto: Pressbild

STOR TURNÉ2017-01-20 06:05

Den gotländska mässgruppen reser runt i Europa för att marknadsföra Gotland för potentiella besökare. Förra helgen inleddes vårens turné med en mässa i Norges huvudstad Oslo. Norrmännen känner mycket väl till Gotland och det är många som lockas att resa till Gotland.

– Norrmännen vet vad Gotland är tack vare Pippi Långstrump och att de gillar att cykla. Göteborgarna har inte så himla bra koll på ön, säger Carl-Johan Stålhammar, vd för Wisby Strand, som är en av de drivande i gruppen.

Han menar att mässorna är ett bra sätt att locka nya målgrupper till Gotland.

– För vår del räcker det med att få igenom en affär på en av mässorna, då är vårt deltagande betalt för alla mässor som man kan delta i. Men det här är mer en marknadsföringsinsats än en säljinsats, säger Carl-Johan Stålhammar.

Vad är det viktigaste på mässorna?

– Det gäller att bjuda på ett glatt leende och prata med dem, så att de får en bra bild av Gotland. Man hoppas helt enkelt bli top of mind, det handlar om att bygga upp relationer med olika aktörer och få ett bra förtroende för varandra, säger Carl-Johan Stålhammar.

Gunnar Jonasson, vd Visby Airport, var med på mässan i Oslo och några medarbetare kommer även att vara med på mässan i Finland.

– Vi åker dit för att det går direktflyg från både Norge och Finland. Frågorna handlar bland annat om vad man kan göra på Gotland och hur stort det är, säger han.

Mässor som gruppen planerar att besöka

Matka i Helsingfors, Reisen i Hamburg, mässa i Berlin, Ferrie i Danmark, resemässan i Linköping, resemässan i Norrköping, Vildmarksmässan i Stockholm, Konfexmässan i Göteborg, Tur i Göteborg. Flera mässor kommer bokas in under våren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!