Redan i april kunde Helagotland.se berätta om planerna för den nya matveckan på Gotland. En idé som Frida Domnauer länge gått och burit på och via Kulinariska Gotland tog hon tag i frågan.
Nu har planerna blivit mer konkreta och inom kort kommer en logotyp och hemsida för satsningen "Gotland gastronomy week" att släppas.
– Jag har jobbat jättemycket med det här under hösten och det här är ju någonting som jag gått och funderat på i två år, säger Frida Domnauer.
Hon har bland annat fått stöd för satsningen via Hansa-projektet och varje aktör som vill vara med under veckan kommer att få betala en mindre summa. I framtiden är det tänkt att veckan ska drivas via Visby Centrum.
– Tillsammans ska vi sedan marknadsföra veckan på olika sätt. Vi har både fått med flyget och Destination Gotland, de kommer då att göra olika boendepaket, säger Frida Domnauer.
Den 26-29 april kommer den nya veckan att hållas på Gotland och hon säger att arbetet gått under premisserna "Från jord till bord".
– Det är egentligen någonting som används av Njuta till Gotland, men något som vi passar in väldigt bra här också. Nu ska vi snart gå ut med en inbjudan till restauranger, odlare, bönder och andra producenter som skulle kunna vilja vara med. Det är fantasin som sätter stopp för vad det skulle kunna bli för typer av evenemang, säger Frida Domnauer.
Hur har responsen varit?
–Jättepositivt och det har känts som något som nästan varit lite efterlängtat. Jag har inte skickat ut det här till alla ännu, men alla jag har pratat med har reagerat väldigt glatt. Det här ska vara något som engagerar både landet och Visby, hela ön ska vara med, säger hon.