I VÀrtahamnen i Stockholm ligger Tallink Siljas stora terminal tyst och öde. Bara en av 31 incheckningsdiskar Àr bemannad. I januari rÄder lÄgsÀsong för kryssningar, med bara Silja Serenade just i dag som snart ska avgÄ mot Helsingfors.
Men snart ökar konkurrensen om resenÀrerna, nÀr Gotlandsbolaget och Viking Line gör gemensam sak. Ombord pÄ de bÄda rederiernas gemensamma fartyg M/S Birka Stockholm, vid kajen en bit bort, pÄgÄr ett febrilt arbete för att fÄ henne i det skick man vill inför premiÀren. Om bara nÄgra dagar stÀvar hon söderut till ett varv i Landskrona. DÀr vÀntar en mÄnad med ombyggnationer och uppfrÀschningar, och namnbyte till M/S Birka Gotland.
En ny spa-anlÀggning, flera restauranger, shopping, taxfree och live-underhÄllning med artister ombord blir sedan ett helt nytt inslag för Gotlandsbolaget i sin trafik till och frÄn ön.
PÄ pÄskafton, en dryg vecka efter premiÀrresan den 20 mars till Mariehamn pÄ à land, avgÄr den första kryssningen till Gotland frÄn Viking Lines terminal vid StadsgÄrdskajen i Stockholm.
â Fartyget gĂ„r 17.00 frĂ„n Stockholm och angör Visby pĂ„ pĂ„skdagens morgon klockan 09.30, sĂ€ger Eleonora Hansi, kommunikationschef pĂ„ Viking Line och Gotland Alandia Cruises, det nya gemensamma bolag de bĂ„da rederierna nu bildat för kryssningstrafiken.
Att fartyget under resan till Gotland angör Mariehamn gör det möjligt med taxfreeförsÀljning ombord, nÄgot som kom som en nyhet för gotlÀnningarna Äret dÄ Gotlandsbolaget drev trafiken till Rostock.
Inför premiÀrturen med M/S Birka Gotland berÀttar Gotlandsbolagets vd HÄkan Johansson att ledningen i flera Är sneglat pÄ de stora kryssningsrederierna som anlöpt Visby, ofta med fulla fartyg.
â De hade vĂ€ldigt bra bokat pĂ„ de hĂ€r kryssningarna â Visby var populĂ€rt, sĂ€ger han och berĂ€ttar att pandemin kom att spela en avgörande roll för bolagets satsning pĂ„ kryssningsmarknaden.
Rederiet Birka Cruises, med hemmahamn pÄ Ekerö pÄ à land, hade det kÀmpigt och ville pÄ vÄren 2020 medan pandemin rasade och satte krokben för alla kryssningar sÀlja sitt fartyg M/S Birka Stockholm. Fartyget Àr ett renodlat kryssningsfartyg som saknar bildÀck.
â Vi hade gĂ„tt i tankarna att utveckla Gotland som kryssningsdestination i ett par Ă„rs tid. Mot slutet av 2022 var priset mycket lĂ€gre. Vi gav 38 miljoner euro för fartyget â det Ă€r mindre Ă€n hĂ€lften av vad de först begĂ€rde, avslöjar HĂ„kan Johansson.
I mars 2023 sÄlde Gotlandsbolaget i sin tur halva fartyget till Viking Line, och bildade bolaget Gotland Alandia Cruises AB.
â För att utnyttja kompetensen hos tvĂ„ rederier, Viking Line har lĂ„ng erfarenhet av kryssningsarbetet och vi av Gotland, sĂ€ger han.
Köpet av fartyget innebÀr att Gotlandsbolaget för första gÄngen sedan starten 1865 tar klivet in i kryssningsbranschen.
HĂ„kan Johansson menar att han Ă€r ödmjuk inför satsningen, som innebĂ€r att rederiet renodlar sin verksamhet frĂ„n de tankfartyg man sĂ„lt till passagerartrafik â med besöksnĂ€ringen, hotell och Gotland i fokus.
â Det hĂ€r skapar möjlighet att till exempel kryssa frĂ„n Stockholm pĂ„ fredag eftermiddag. Man kommer fram till Visby pĂ„ lördag, stannar kvar pĂ„ Gotland ett par dagar och kan spela golf eller gĂ„ pĂ„ krogen, och sedan resa med Destination Gotland tillbaka, sĂ€ger HĂ„kan Johansson.
Han berÀttar att mottagandet hittills har varit över förvÀntan.
â Fartyget hade legat upplagt i Mariehamn sedan 2020 och nĂ€r det i december flyttades till VĂ€rtahamnen i Stockholm livestreamade en Ă landstidning hela resan. 20 000 tittare följde den resan, det Ă€r helt otroligt, sĂ€ger HĂ„kan Johansson och jĂ€mför det lĂ„ngsamma förloppet med SVT:s âDen stora Ă€lgvandringenâ.
Facebookgrupper har fÄtt 40 000 aktiva medlemmar, antalet inlÀgg Àr nÀst intill oÀndliga.
â En del har skrivit: âYes, jag fick en biljett till premiĂ€rturenâ, sĂ€ger han och berĂ€ttar om dansbandssĂ„ngaren som ringer honom varje vecka för att prata dansbandskryssningar till Visby:
â Jag vet inte hur mĂ„nga mejl jag fĂ„tt frĂ„n personer som vill jobba ombord. Det Ă€r ett jĂ€ttestort intresse. OcksĂ„ för olika temaresor, sĂ€ger HĂ„kan Johansson.
Samma dag som biljetterna slÀpptes, den 23 januari, var sajten Dansbandsnytt snabba med glÀdjenyheten till sina danssugna lÀsare:
âFyra dagar i veckan blir det mogna dansband söndag till onsdag, och lite mer modernt pĂ„ torsdagarâ.
De danssugna glÀdjer sig extra över tisdagarna, dÄ Tony Irving finns ombord och förelÀser, samt hÄller i tÀvlingar och ett Let's Dance-quiz. PremiÀrturen Àr det Streaplers som har Àran att vara först ut pÄ Birka Gotland. DÀrefter köar band som Larz Kristerz, Titanix, Fernandoz, Casanovas, Jive, Matz Blads, Callinaz, Donnez och Sounders om scenen i fartygets akter.
M/S Birka Gotland marknadsförs som âvardagssmitarnas favoritupplevelseâ.
â VĂ€lkommen ombord, sĂ€ger Susanne Kaarnimo-Knight, vd pĂ„ Gotland Alandia Cruises, och tar emot Helagotlands reporter pĂ„ en exklusiv rundtur och förhandstitt ombord pĂ„ fartyget i VĂ€rtahamnen.
Med nio dÀcksplan och ett totalt kvadratmeterantal som motsvarar ett större möbelvaruhus Àr fartyget bÄde ett flytande hotell och nöjesfÀlt. Taxfreebutik, flera restauranger, olika barer dÀr en seglarbar med en hel segelbÄt som bardisk sticker ut, och inte minst en ny stor spa-anlÀggning ska locka resenÀrer.
â Vi kommer att Ă„ka genom vĂ„r vackra skĂ€rgĂ„rd och dĂ„ ska vi ta vara pĂ„ utsikten. Relaxdelen Ă€r ut mot havet med mer Ă€n en bastu som man har utsikt frĂ„n, sĂ€ger Susanne Kaarnimo-Knight, medan intendenten Bo Limnell, ansvarig för all service ombord, berĂ€ttar att det ska byggas Ă€ventyrsduschar som ger upplevelser bĂ„de i form av ljud och dofter.
177 meter lĂ„ng och 28 meter bred tar M/S Birka Gotland ombord 1 800 resenĂ€rer â 150 fler Ă€n pĂ„ Destination Gotlands största fartyg
â Skillnaden hĂ€r Ă€r att alla ska ha en sĂ€ngplats, sĂ€ger Bo Limnell och berĂ€ttar att fartyget har 700 hytter för tvĂ„ till fyra personer, med eller utan fönster:
â âSeasideâ och âInsideâ. Vi har nio sviter, varav en i tvĂ„ vĂ„ningar, och premiumhytter som man fĂ„r en fantastisk panoramautsikt frĂ„n ut över skĂ€rgĂ„rden. Maten, underhĂ„llningen, och sĂ€llskapet man umgĂ„s med â det Ă€r mĂ„let med resan, sĂ€ger han.
Sommartid kommer den konferensanlÀggning för företag som finns ombord att byggas om till lekland, för att försöka locka barnfamiljer att kryssa.
â DĂ„ har vi lekledare ombord som tar hand om barnen, sĂ€ger Bo Limnell och berĂ€ttar att satsningen pĂ„ barnfamiljer kommer att göras Ă€ven andra veckor pĂ„ Ă„ret dĂ„ skolorna har lov.
Mellan den 3 juni och 4 augusti kommer fartyget vid totalt tolv tillfÀllen att möjliggöra kryssningar dÀr man kan kliva pÄ i Visby, för att resa direkt till Mariehamn och Stockholm. Dessutom finns sommarkryssningar till HÀrnösand, Bornholm, Ystad och Riga.
Att Gotland nu för första gÄngen fÄr direktförbindelse med à land har vÀckt ett jÀtteintresse dÀr, enligt Susanne Kaarnimo-Knight.
â Sjöfarten Ă€r en del av Ă„lĂ€nningarnas liv, och det Ă€r samma sak pĂ„ Gotland dĂ€r sjöfart Ă€r tradition, sĂ€ger hon och fĂ„r medhĂ„ll:
â Det Ă€r mycket kĂ€nslor i den hĂ€r bĂ„ten. PĂ„ Ă land har mĂ„nga arbetat ombord och vill uppleva det igen, sĂ€ger Bo Limnell.
Fartygets befÀlhavare Thomas Jansson har mer Àn 30 Är bakom sig pÄ bryggan hos Viking Line.
â Jag har bott pĂ„ Ă land sedan 1987, det Ă€r helt fantastiskt om man gillar jakt och fiske, natur och smĂ„skalighet, sĂ€ger han och berĂ€ttar att Ă land bestĂ„r av 6 000 öar, skĂ€r och kobbar med vĂ€l utbyggda cykelstrĂ„k för gotlĂ€nningar som vill utforska skĂ€rgĂ„rden.
De senaste 14 Ă„ren har Thomas Jansson varit befĂ€lhavare pĂ„ Cinderella, och dĂ„ med lĂ€ge sju i Visby hamn som en av destinationerna â samma kajplats som han nu kommer att angöra med M/S Birka Gotland.
Ăven om fartyget öppnar för ett nytt sĂ€tt att resa till och frĂ„n Gotland blir det avsevĂ€rt dyrare Ă€n dagens traditionella fĂ€rjor med Destination Gotland. Framförallt för gotlĂ€nningar, eftersom det inte finns nĂ„gon Gotlandsrabatt, men upplevelsen ombord blir ocksĂ„ en sjĂ€lvklar del av resan, menar Susanne Kaarnimo-Knight.
För en kryssning frÄn Visby till Mariehamn, via Stockholm, fÄr tvÄ vuxna i standardhytt betala 4 420 kronor. Susanne Kaarnimo-Knight sÀger att de inte satsar mot en lÄgprismarknad, men hoppas att resenÀrerna ska komma ÀndÄ. Mycket för helhetsupplevelsen ombord.
DÀr Àr dansbandskryssningarna en viktig del.
â Vi tror pĂ„ kryssningsentusiaster, dansbandskryssare och partyresenĂ€rer, dĂ€r mĂ„nga sĂ€kert har Ă„kt med Cinderella till Visby tidigare, sĂ€ger hon.
Inom dansbandsvĂ€rlden har just Cinderellas Ă€ndrade rutter stĂ€llt till viss oro. I mars tas Cinderella ur Ă landstrafiken för att istĂ€llet gĂ„ rutten Stockholm â Helsingfors.
â Publiken har varit oroliga för att den satsning pĂ„ dansband som Cinderella har byggt upp ska försvinna helt. Men det tomrummet kommer M/S Birka Gotland att fylla, vi blir den nya dansbandsarenan pĂ„ Ăstersjön, sĂ€ger kommunikationschef Eleonora Hansi.
Ombord pÄ fartyget ÄterstÄr Ànnu mycket arbete innan dansbanden kan plugga in sina instrument och kockarna brassa mat pÄ spisarna. Mycket ska hinna ÄtgÀrdas under varvsvistelsen i Landskrona.
â Det Ă€r spĂ€nnande och vi kĂ€nner oss förvĂ€ntansfulla, sĂ€ger Susanne Kaarnimo-Knight.
â Och lite nervösa nĂ€r man ser att innertaken Ă€r nere. Men vi har varit med sĂ„ lĂ€nge och vet att det Ă€r vĂ€ldig fart nĂ€r vi kör igĂ„ng arbetet ombord, sĂ€ger Bo Limnell.
PĂ„ premiĂ€rturen till Mariehamn den 20 mars Ă€r HĂ„kan Johansson sjĂ€lv en av passagerarna â med dansbandet Streaplers ombord.
â Absolut, sĂ€ger han och berĂ€ttar att han inte Ă€r helt bortkommen pĂ„ dansgolvet om han skulle bli uppbjuden:
â Jag gick faktiskt buggkurs hos Monika Karlsson pĂ„ Visby dansskola, sĂ„ jag Ă€r inte helt oĂ€ven.