Så många gotlänningar ringde 112 förra året

SOS Alarm på Gotland har de längsta svarstiderna i hela Sverige, det visar bolagets verksamhetsrapport för 2014.

Foto: Fotograf saknas!

Statistik2015-03-04 11:08

På Gotland gjordes 15 938 anrop till SOS Alarm under 2014 enligt verksamhetsrapporten "112 i Sverige". Av dem ledde 5 916 till händelser, där 1 034 var räddningar och 4 740 var vårdärenden.

Av de nästan 16 000 anropen var 3 970 felaktiga, vilket är 28,2 procent. Jämfört med övriga Sverige ringer gotlänningarna minst felaktiga samtal till 112 av alla. 131 av de felaktiga anropen var så kallade okynnessamtal.

2 774 av alla anropen som kom in till SOS Alarm på Gotland under förra året kopplades vidare till polis. Bland dessa ärenden märks bland annat ett anrop om bombhot, 105 om försvunnen person, 233 om viltolyckor, 400 om våld mot person samt 220 om stöld.

Enligt rapporten hade ett samtal till SOS Alarm på Gotland en ackumulerad svarstid på 18,0 sekunder under förra året. Det är längst i hela Sverige, och en bra bit över det mål som SOS Alarm själv har på åtta sekunders svarstid i genomsnitt. I rapporten säger Cleas Eliasson, verksamhetschef Alarmering & Beredskap, att den långa svarstiden beror på att Region Gotland ingick i den så kallade Fyrklövern som 2011 lämnade SOS Alarm. 2013 valde man dock att komma tillbaka.

– När vi under hösten 2013 med kort varsel ombads - och åtog oss - att ta tillbaka Fyrklöverns vårdprioritering och ambulansdirigering innebar det att vi behövde använda våra befintliga 112-resurser, vilket visade sig på svarstiderna. Innan SOS-operatörerna kan börja jobba självständigt måste de genomgå en obligatorisk utbildning om sex månader och sedan arbeta tillsammans med en handledare ytterligare ett par månader, säger han i rapporten.

En annan anledning till långa svarstider är att andelen skarpa anrop ökat kraftigt de senaste åren. Enligt Cleas Eliasson beror det bland annat på att befolkningen ökar och att vi blir äldre vilket innebär fler vårdärenden. Svarstiderna ska dock kortas, och enligt Cleas Eliasson minskade svarstiderna i hela landet redan i oktober och november. Under hösten har man även tagit de första stegen i en kvalitetssatsning.

Under 2014 besvarades drygt 3 miljoner samtal på nödnumret 112 i hela Sverige. Drygt 900 000 av dem var anrop om vård, 660 000 om polis och drygt 100 000 om räddning. 1,2 miljoner av anropen var felringningar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om